آفتاب

فقر، اصلاحات و مسئله پناهجویان محور سخنرانی سران آمریکای لاتین در سازمان ملل

فقر، اصلاحات و مسئله پناهجویان محور سخنرانی سران آمریکای لاتین در سازمان ملل

مجمع عمومی سازمان ملل در کنار سایر کشورها میزبان سخنرانی سران کشورهای آمریکای لاتین بود که اکثرا با اشاره به مساله فقر و نابرابری بر ضرورت انجام اصلاحات در سازمان ملل و شورای امنیت آن تاکید کردند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان ملل، رئیس‌جمهور شیلی طی سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل بر ضرورت واکنش کشورهای عضو سازمان ملل به بحران پناهجویان تاکید کرد و آن را بحرانی جهانی توصیف کرد که صلح و امنیت را تحت تاثیر قرار داده است.

"میشله باشلت"، رئیس‌جمهور شیلی در ادامه سخنرانی خود گفت: به عنوان یک جامعه جهانی همگی موظفیم تا برای بازیابی صلح و به حداقل رساندن آسیب‌ها بر قربانیان جنگ‌ها و کسانی که از آن می‌گریزند، به این بحران واکنش نشان دهیم.

وی ادامه داد: به همین دلیل است که دولت من تصمیم دارد تا پناهجویانی را که از جنگ در سوریه گریخته‌اند، بپذیرد و همکاری‌اش را با آفریقا گسترش دهد. ما با آغاز سال 2016 در عملیات صلح‌بانان سازمان ملل در آفریقا حضور خواهیم داشت.

وی همچنین بر اهمیت دستورالعمل برنامه توسعه پایدار تا سال 2030 برای مبارزه با نابرابری و آغاز تغییر تاکید و عنوان کرد: این دستورالعمل به جنبه‌های مختلفی از نابرابری می‌پردازد.

رئیس‌جمهور شیلی با تاکید بر این مساله که هر کشوری به تنهایی مسوولیت اجرای این برنامه را برعهده خواهد داشت، افزود: تنها در صورتی که دستورالعمل تغییر علاوه بر سطح جهانی در سطح ملی نیز اجرا شود، ممکن خواهد بود که به جوامعی بهتر دست پیدا کرد.

باشلت سپس نسبت به افزایش تعداد اعضای دائم شورای امنیت سازمان ملل ابراز امیدواری و اظهار کرد: در سال‌های 2014 و 2015 ما عضو غیردائم شورای امنیت بوده‌ایم. در پرتوی این تجربه امیدواریم اصلاحات در شورای امنیت با افزایش تعداد اعضای داعش و کاهش حق وتوها آغاز شود.

وی همچنین به ازسرگیری روابط آمریکا و کوبا اشاره کرد و آن را "اقدامی تاریخی" خواند.

پس از شیلی، "کریستینا فرناندز"، رئیس‌جمهور آرژانتین به سخنرانی پرداخت و مسائل اقتصادی آمریکا و اتحادیه اروپا و جهانی شدن بحران اقتصادی را مورد توجه قرار داد.

پس از آرژانتین نوبت به "اوراسیو مانوئل کارتس خارا"، رئیس‌جمهور پاراگوئه رسید. کارتس به تلاش‌های دولتش برای مبارزه با فقر و نابرابری در پروگوئه پرداخت و نسبت به وضعیت خانواده‌هایی که از جنگ در سوریه و سایر کشورها می‌گریزند، ابراز نگرانی کرد.

کارتس هم مانند سایر همتایان خود بر ضرورت انجام اصلاحات در سازمان ملل و شورای امنیت تاکید و عنوان کرد: اگر خواهان اجرای دموکراسی در جمهوری‌های خود هستیم، منطقی و عادلانه است که آن را برای سازمان ملل نیز بخواهیم.

پس از کارتز، رئیس‌جمهور اکوادور رافائل کوره‌آ به سخنرانی پرداخت. وی سخنرانی خود را با درخواستی مبنی بر اعطای سمت دبیرکلی سازمان ملل به یک زن آغاز کرد و سپس مسائلی چون فقر و فقر شدید را مورد توجه قرار داد.

انتهای پیام

کد N975047

وبگردی