آفتاب
کارشناس غرب آسیا در گفتگو با مهر:

کمیته حقیقت یاب فاجعه منا را شبیه سازی کند

کمیته حقیقت یاب فاجعه منا را شبیه سازی کند

یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: تشکیل کمیته حقیقت یاب در بعد بین الملل امری بسیار ضروری است، این کمیته می‌تواند فاجعه منا را شبیه سازی کند.

سید مجتبی حیدری در گفتگو با خبرنگار مهر درباره موضع دولت در برابر فاجعه منا گفت: دولت تمام تخم مرغ هایش را در سبد هسته ای ریخته است و با دکترین کدخدا بدنبال حل مشکلات خود است. به تبع دولت، دستگاه دیپلماسی نیز همین راه را می رود، اما حجاج ایرانی ارتباطی به آمریکا ندارند و سیاستی دیگر را می طلبد. دستگاه دیپلماسی با توانمندی که دارد باید سیاست خارجی خود را محدود به غرب نکند و با غیرتی که از مردان دیپلماسی می شناسیم موضعی غیرتمندانه در مقابل سعودی ها اتخاذ کنند.

وی افزود: ما این توان را داریم تا از قدرتهایی مانند روسیه و چین و قدرتهای نو ظهور دیگر که در مسائل مختلف همچون سوریه با ما هم نظر هستند استفاده کنیم و حد یقفی در مقابل سیاستهای خصمانه سعودی ها بگذاریم، باید توجه داشت که معادله سیاست خارجی تک بعدی نیست.

این کارشناس مسائل غرب آسیا ادامه داد: مهمترین دستاوردی که دولت در سیاست خارجی از آن یاد می کند توقف و کنترل ایران هراسی است؛ در حالیکه وضع به شدت و به مراتب بدتر شده است و محور جدیدی در منطقه در خصوص ایران هراسی شکل گرفته است. کار به جایی رسیده که عربستان با وقاحت تمام ایرانی ها را مقصر فاجعه منا اعلام می کند.

حیدری با بیان اینکه عربستان سعودی حتی در زمان حمله به یمن اعلام کرد ما حاضر نیستیم با ایران همسایه شویم تصریح کرد: این کشور با موضعگیری علیه ایران وارد جنگ یمن شد و در مقابل موضعگیریهای منفعل ما باعث شد تا کشتی حامل کمک رسانی به یمن سر از اتیوپی در آورد.

وی افزود: عربستان ویزا برای مسئولان ما صادر نمی کند و با وساطت امیر کویت، وزیر بهداشت که منصب سیاسی ندارد باید اعزام شود. این اتفاق ها به معنی آن است که دستگاه دیپلماسی باید بازنگری جدی در برخورد با مسائل منطقه ای کند.

این کارشناس رسانه ادامه داد: خطی که رسانه ها در پیش گرفته اند بی کفایت نشان دادن سعودی هاست که البته صد در صد درست است، اما رسانه های ما باید بی کفایتی سعودی ها را در جنگ یمن نشان می دادند. ما می توانستیم عملیات صافر را که باعث هلاکت صدها عربستانی، اماراتی و بحرینی شد را خوب پوشش دهیم تا تمام دنیا بی کفایتی سعودی ها را ببینند.

حیدری با بیان اینکه در طول مرز عربستان و یمن این یمنی ها هستند که پیشروی کرده اند خاطرنشان کرد: سعودی ها تمام تجهیزات خود را رها کرده و پا به فرار گذاشته اند و این در حالی است که آمریکایی ها سعودی ها را ساماندهی می کنند؛ در غیر اینصورت شاید اکنون حج توسط یمنی ها اداره می شد.

این کارشناس مسائل غرب آسیا افزود: تکرار حادثه ها در سالهای اخیر در زمان برگزاری حج و حادثه جرثقيل و منا خود گواه بی کفایتی است، اما علاوه بر بی کفایتی جنگ قدرت در عربستان باعث شده تا بسیاری بر این باور باشند که فاجعه منا تعمدی باشد و شاهزاده ها برای حذف رقیب بدنبال ایجاد چنین فاجعه ای باشند. دور از ذهن نیست که بگوییم که مردم قربانی بازی شاهزاده ها شده اند.

وی اذعان کرد: نوع پوشش رسانه های مکتوب عربستان و سرپوش گذاشتن هماهنگ حادثه نیز این موضوع را تایید می کند که در پشت صحنه این فاجعه ماجراهای دیگری وجود دارد. نکته دیگر اینکه در طول مسیر منا دهها دوربین در حال کنترل اوضاع هستند و بارهها تصاویری از طول مسیر توسط شبکه های عربستان منتشر شده است اما هیچ تصویری از وقوع حادثه منتشر نمی شود.

حیدری با تاکید بر اینکه اگر فقط فشار جمعیت باعث این حادثه بود تصاویر آنرا پخش می کردند، گفت: اگر واقعا مشکل فقط فشردگی جمعیت بوده چرا بعد از دیدن تصاویر مرکز مانیتورینگ هیچ اقدامی صورت نمی گیرد و مردم به بدترین شکل تلف می شوند.

وی در ادامه گفت : همه بايد به وظایف خود در قبال فاجعه منا عمل کنیم و نگذاریم عربستان با تمام جنایت هایی که مرتکب می شود، دوباره با وقاحت تمام از مسئولیت خود فرار کند و بدون کیفر راه خود را ادامه دهد. در بعد بین الملل تشکیل کمیته حقیقت یاب امری بسیار ضروری است، این کمیته می تواند فاجعه منا را شبیه سازی کند. همچنین عربستان بدنبال تثبیت رقم هفتصد نفر در اذهان عمومی است در حالیکه صدها نفر مفقود شده اند که بیشتر آنها جان خود را از دست داده اند؛ باید رقم آخر که نزدیک به دو هزار نفر است به عنوان سند جنایت در رسانه ها مورد توجه قرار گیرند.

این کارشناس مسائل غرب آسیا با بیان اینکه رسانه هایی چون الجزيره، العربيه و رویترز کمترین پوشش را نسبت به این مسئله داشته اند، خاطرنشان کرد: اگر صد خارجی بلایی در ایران به سرشان می آمد بلوا به راه می انداختند.

حیدری افزود: آنچه در منا رخ داد باعث اختلاف بسیار زیادی در عربستان سعودی خواهد شد و به جرات می توان گفت پس از افتضاح یمن که اختلافات شاهزاده ها را زیاد کرد فاجعه منا سرآغاز دومینوی بی نظمی داخلی عربستان خواهد بود. تمام دستگاه ها باید مواظبت لازم را انجام داده تا قربانی این دومینو، مردم بی گناه و حجاج نباشند.

وی خاطرنشان کرد: موضع غیرتمندانه در قبال عربستان باعث خواهد شد تا عربستان دست به عصاتر و با احتیاط بیشتری سیاست های جنایتکارانه، خبیثانه و خصمانه خود را پیش خواهد برد؛ البته این سیاستها جزء ضرر نفعی برای آل سعود نخواهد داشت و باعث فروپاشی این حکومت از درون خواهد شد.

 

کد N974952

وبگردی