آفتاب

تاکید وزیر دفاع آلمان بر مذاکره با قدرت‌های منطقه‌ای درباره سوریه

تاکید وزیر دفاع آلمان بر مذاکره با قدرت‌های منطقه‌ای درباره سوریه

وزیر دفاع آلمان تاکید کرد، راه حل سیاسی طولانی مدت برای جنگ داخلی سوریه نیازمند برکناری رئیس جمهوری این کشور از قدرت است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری دویچه وله، اورسلا فون درلاین، وزیر دفاع آلمان گفت: بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه نمی‌تواند بخشی از راه حل طولانی مدت در سوریه باشد، اما اگر می‌خواهیم جنگ داخلی در عراق و به ویژه در سوریه را پایان دهیم، جامعه بین‌الملل باید تمامی نیروهای مختلف داخلی یا خارجی را که قدرت آرام کننده و نفوذ چشمگیری بر این جنگ دارند، به کار گیرد.

اظهارات وی همزمان با آن منتشر شد که آمریکا و روسیه مذاکراتی را حول محور سوریه آغاز کرده و کشورهای غربی نیز ظاهرا از موضع خود نسبت به برکناری فوری بشار اسد به عنوان بخشی از توافق صلح کوتاه آمده‌اند.

وزیر دفاع آلمان همچنین بر لزوم مذاکرات جدید حول محور سوریه که شامل قدرت‌های منطقه‌ای نیز باشد، تاکید کرد.

وی گفت: یک راه حل دائمی تنها با گردهم آمدن قدرت‌هایی که نفوذ بسیاری در منطقه دارند، به دست می‌آید. بدون شک این قدرت‌ها شامل ترکیه، عربستان سعودی، روسیه و ایران است. این کشورها منافع کاملا متفاوتی دارند.

فون درلاین افزود: قدرت‌های منطقه‌ علی رغم اختلافاتشان در مبارزه با داعش با یکدیگر اتفاق نظر دارند. ما باید در رابطه با اینکه در این مساله از چه کسی حمایت و با چه کسی مبارزه کنیم، به اتفاق نظر حداقلی میان این کشورها، اتحادیه اروپا و آمریکا دست یابیم.

وزیر دفاع آلمان همچنین از نقش روسیه برای مشارکت نظامی در مبارزه با داعش استقبال کرده و گفت: اگر روسیه می‌خواهد در مبارزه با داعش شرکت کند و می‌خواهد از نفوذش برای دستیابی به یک راه حل پایدار و دائمی استفاده کند، فکر می‌کنم این اقدامات اخیرش مثبت باشد.

در همین حال جم اوزدمیر، یکی از رهبران حزب اپوزیسیون "سبزها" آلمان از آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان خواست تا در درگیری‌های سوریه نقش فعال‌تری به عنوان میانجی‌گر ایفا کند.

وی گفت: آلمان می‌تواند میزبان کنفرانس بین‌المللی صلح در برلین باشد و تمامی گروه‌های درگیر را در نشستی گرد هم آورد.

اوزدمیر از مذاکرات احتمالی با دولت اسد حمایت کرد اما هرگونه نقش داشتن اسد در آینده سوریه را رد کرد.

وی مدعی شد: باید بدانید که اسد نمی‌تواند بخشی از دولت جدید در سوریه باشد. هیچ کس نمی‌تواند اقدامات مداوم اسد را مشروع بداند. داعش نیز در مدت حکومت این "دیکتاتور" قدرتمندتر شد!

انتهای پیام

کد N974936

وبگردی