آفتاب
در مصاحبه با شبکه "سی ان ان"؛

سیسی: سقوط اسد قدرت گرفتن ‌تروریست‌ها است

سیسی: سقوط اسد قدرت گرفتن ‌تروریست‌ها است

رئیس‌جمهوری مصر ضمن تاکید بر اینکه جنگ علیه تروریسم، بسیار سخت و پیچیده است، نسبت به عدم سقوط سوریه در دست تروریست‌ها و افراطی‌ها ابراز امیدواری کرد و گفت در صورت سقوط نظام سوریه، گروه‌های تندرو به یکباره قدرت می‌گیرند و این تهدیدی برای لبنان، اردن و مصر است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، عبدالفتاح سیسی، رئیس‌جمهور مصر در مصاحبه با شبکه خبری "سی ان ان"، گفت: جنگ علیه تروریسم به دلیل حضور تروریست‌ها در میان غیرنظامیان بسیار سخت و پیچیده است. برای همین ما نیاز به زمان و امکانات گسترده اطلاعاتی و سلاح‌های بسیار دقیق برای ممانعت از هدف قرار گرفتن غیرنظامیان داریم.

وی افزود: مصر تمام تلاش خود را برای پایان دادن به پدیده تروریسم و حفظ امنیت منطقه به کار خواهد بست.

سیسی که به نظر می‌رسد همچون برخی کشورهای منطقه از جمله ترکیه و عربستان موضع خصمانه‌ای را علیه بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه ندارد،گفت امیدوارم که سوریه در دست تروریست‌ها نیفتد و ارتش سوریه از هم فرو نپاشد. بهتر است سلاح‌ها از دست تندروها دور باشد و درباره آینده سوریه توافق مسالمت‌آمیز شود.

رئیس‌جمهور مصر گفت: میلیون‌ها پناهجوی سوری به دلیل جنگ سوریه به خارج فرار کرده‌اند. در حال حاضر مسئله اختلافات میان نظام سوریه با مخالفان را می‌توان حل کرد اما مسئله‌ای که خارج از قدرت ماست این است که در صورت سقوط نظام، گروه‌های تندرو بدون هیچ آمادگی به یکباره قدرت زیادی می‌گیرند و این مساله تهدیدی برای کشورهای لبنان، اردن و مصر است و باید بگویم امکان ندار این فرصت را به تروریست‌ها بدهیم که به کشورهای همسایه سوریه نفوذ کنندما نمی‌خواهیم سوریه به دست آن‌ها بیفتد.

سیسی درخصوص اینکه آیا به نظر وی بشار اسد در قدرت باقی خواهد ماند یا خیر، تاکید کرد: جواب این سوال به تحولات منطقه و جامعه سوریه بستگی دارد. من معتقدم که سوریه با چالش‌های زیادی مواجهه است و امیدواریم سوریه به دست تروریست‌هایی که بر امنیت منطقه تاثیر زیادی خواهند گذاشت، نیفتد. به محض سقوط دولت و کشور سوریه این تندروها با اقدامات خود پیامدهای خطرناکی را به دنبال خواهند داشت در نتیجه نباید این فرصت را به آنها بدهیم که به کشورهای همجوار مثل اردن و سایر کشورها انتقال یابند.

مصر که پیشتر با سوریه یک کشور متحد بوده‌اند همواره بر لزوم حل سیاسی بحران سوریه تاکید کرده این درحالی است که عربستان به دلیل همسو نبودن موضع قاهره با ریاض درباره سوریه به شدت از مصر ناراضی است. حتی اخیرا اعلام شد که قرار است اسد و سیسی به زودی با هم دیدار کنند.

سیسی تاکید کرد: مصر با هر اقدامی برای پایان تنش‌ها و دور کردن شبح جنگ از خاورمیانه موافق است البته به شرطی که بر امنیت ملی مصر تاثیر نگذارد.

وی درباره توافق هسته‌ای ایران و غرب نیز گفت: امکان ندارد مصر در واکنش به توافق هسته‌ای ایران و غرب به ارتقای برنامه هسته‌ای‌اش بپردازد. ما از هر اقدامی که موجب دور شدن منطقه از جنگ شود و در ایجاد ثبات در خاورمیانه نقش داشته باشد حمایت می‌کنیم.

سیسی درباره مسئله فلسطین نیز گفت: ما برای حل مسئله فلسطین، رسیدن به راهکار مناسب جهت تشکیل دو کشور و تاسیس کشور مستقل فلسطین به پایتختی قدس شرقی تلاش می‌کنیم. این مساله تاثیر مثبتی بر ایجاد فضای صلح‌آمیز در منطقه می‌گذارد و یکی از عوامل مهم در مبارزه با تروریسم در منطقه و حتی در سراسر جهان است.

رئیس‌جمهور مصر درباره تشکیل ائتلاف با امارات و تعداد دیگری از کشورهای عربی برای مبارزه با تروریسم نیز گفت: باید بگویم که ما همگی در ائتلاف ضدداعش در سوریه و عراق عضو هستیم و برای مبارزه با تروریسم تلاش خواهیم کرد.

وی درخصوص خرید تجهیزات نظامی از فرانسه و کشورهای دیگر و اینکه آیا این مساله دلیلی برای این است که آمریکا آنچه را که لازم دارد برایش فراهم نمی‌کند، گفت: ما نمی‌خواهیم که روابط استراتژیک میان مصر و آمریکا تنها به کمک‌های نظامی محدود شود چراکه روابط دو جانبه بسیار گسترده‌تر از این مساله است. روابط استراتژیک میان مصر و آمریکا وجود دارد و ما خواهان حفظ این روابط هستیم.

سیسی درباره توافق صلح با اسرائیل در سال 1979 و اینکه آیا مصر از کشورهای عربی دیگر می‌خواهد که به این توافق‌نامه بپیوندند یا خیر، گفت: ما تجربه و مهارتی برای برخورد با این نوع توافقنامه و ایجاد اصولی برای تحقق صلح در منطقه داریم و از طریق این برنامه‌ها فرصتی برای حل مساله فلسطین و راهکار تشکیل دو کشور و تشکیل کشور مستقل فلسطین وجود دارد که پیامدهای مثبتی را برای تمامی منطقه خواهد داشت چراکه این مساله یک عامل اساسی برای مبارزه با تروریسم در منطقه و جهان است.

انتهای پیام

کد N974871

وبگردی