آفتاب
مهر گزارش می‌دهد؛

میزبانی از حیوانات در آپارتمان‌ها/ «هاری» قلاده طلایی نمی‌شناسد

میزبانی از حیوانات در آپارتمان‌ها/ «هاری» قلاده طلایی نمی‌شناسد

کرج- تقلید از غرب عده ای را وادار به میزبانی از حیوانات در آپارتمان کرده است غافل از اینکه بیماری‌های مشترک بین انسان وحیوان همچون «هاری» حتی قلاده طلا نمی‌شناسد.

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: مدتهاست که فرهنگ و عادات برخی افراد دستخوش تغییرات نابهنجار شده است یکی از این تغییرات نوع ارتباط انسان با حیوانات است. در گذشته انواع حیوانات اهلی و غیر اهلی در باغ وحش یا طبیعت دیده می‌شد، سگ را به عنوان نگهبان گله و حیوان ده و روستا می‌شناختیم یا گربه را فقط روی دیوار و پشت بام یا در حال پاره کردن کیسه های زباله برای پیدا کردن غذا می‌دیدیم، اما حالا اینها عضوی از برخی خانواده ها شده اند.

طی سال‌های اخیر در کوچه و خیابان رهگذرانی دیده می‌شوند که با در آغوش داشتن سگ، گربه، سنجاب، خرگوش یا همستر(موش) توجه دیگران را جلب می‌کنند.

گاهی نیز از کنار خودروها رد می شویم که داخل آن سگ یا حیوانات دیگری مشاهده می‌شود، حتی در منازل بعضی از دوستان و اقوام وجود حیوانات امری عادی تلقی می‌شود.

سال‌های ابتدایی دیدن این مناظر به مذاق اکثر مردم خوش نیامده و با اکراه به این قضیه نگاه می‌شد ولی متاسفانه با گذشت چندی، چنان قبح این رویداد ریخته و همه گیر شده که دیگر در برخی خانه ها از انواع حیوانات نام برده شده، به عنوان اعضای خانواده یاد شده و از آنها به عنوان پسرم یا دخترم نام می‌برند.

در این بین متاسفانه حیوانات از زندگی سنتی خود فاصله گرفته اند و پا به پای انسان‌ها و با گذشت زمان تغییر ماهیت می‌دهند و روز به روز پر هزینه تر و مصنوعی تر می شوند.

سگ‌هایی را که به عنوان اصلاح نژادی این روزها دیده می‌شوند تصویر سگ واقعی را که از کودکی در ذهن داشتیم پاک می‌کنند. سگ‌هایی که با سری شبیه خرس یا روباه و دست و پایی کوتاه شبیه گربه که مثل زندگی های فانتزی امروز اصالت خود را ازدست داده اند.

به یکی از مراکز فروش حیوانات در شهر کرج مراجعه می کنیم و از فروشنده در مورد قیمت انواع حیوانات می پرسیم، وی می گوید: قیمت خرگوش از ۲۰ هزار تا ۱۵۰ هزار تومان، سنجاب از۱۰۰ هزار تا ۱۵۰ هزارتومان و موش از۱۰ هزار تا ۴۰ هزار تومان خرید و فروش می‌شود اینها حیوانات ارزان فروشگاه مذکور هستند.

اما؛ قیمت سگ از ۷۰۰ هزار تا ۲۰ میلیون تومان می رسید سگ‌هایی که با قیمت بعضی خودروها برابری می‌کرد این در حالی است که بسیاری از مردم نمی توانند حتی آن حداقل خودرو را تهیه کنند. البته طوطی و کاسکوهای زیبایی هم در این فروشگاه حیوانات وجود داشتند که با زیبایی و صداهای بلند خود خودنمایی می‌کردند.

پس از شنیدن صحبت های سمیرا در خصوص آسیب ها و مضرات نگهداری حیوانات در خانه ها و آپارتمان‌ها با دکتر علی اصغر شریفی مدیرکل اداره دامپزشکی استان البرز گفتگویی ترتیب می‌دهیم.

شریفی می‌گوید: توصیه نمی‌شود دامی که وحشی است و در طبیعت باید رها باشد به آپارتمان آورده شود.

وی ادامه می‌دهد: مردم با این کار به خود و خانواده و اطرافیان آسیب وارد می‌کنند علاوه بر اینکه ظلم آشکاری به حیوانات است که باید در دامن طبیعت آزاد باشند.

شریفی توصیه می‌کند: چنانچه افرادی حیوانات را در منازل نگهداری می‌کنند حتما برای کنترل سلامتی به مراکز دامپزشکی مراجعه کنند تا از انتقال بیماری‌های مشترک انسان و حیوان جلوگیری کنند.

شریفی تایید می‌کند: بیماری های مشترکی مانند «تولارمی» بین جوندگان مانند خرگوش و موش و سنجاب و انسان وجود دارد که از حیوانات منتقل می‌شود در خصوص سگ و گربه هم بیماری هاری قابل انتقال وجود دارد.

مدیرکل اداره دامپزشکی استان البرز در خصوص نظارت روی کلینیک های تخصصی حیوانات می‌گوید: ماهیانه کنترل و نظارت توسط همکاران ما روی تمام کلینیک ها انجام می‌شود و کلینیک ها موظف هستند ماهیانه گزارش هایی مبنی بر وقوع بیماری ها، درمان ها و واکسیناسیون ها به اداره دامپزشکی ارائه دهند.

شریفی می‌افزاید: چنانچه تخلفی در اصناف مربوطه انجام گیرد به هیات تخلفات سازمان نظام دامپزشکی استان برای بررسی و برخورد ارجاع داده می شود و با حضور قاضی پرونده بررسی می شود.

در پایان این سوال مطرح است باغشهری مثل کرج که اکنون به کلانشهری با زندگی آپارتمانی تبدیل شده و با انواع آلودگی ناشی از زندگی شهری دست و پنجه نرم می‌کند جایز است آلودگی و بیماری مشترک انسان و حیوان نیز به آن افزوده شود؟

خبرنگار: خدیجه ستارزاده

کد N974847

وبگردی