آفتاب

هارف: اعلام آمادگی برای گفت‌وگو با ایران درباره سوریه مهم‌ترین پیام‌ سخنرانی اوباما است

هارف: اعلام آمادگی برای گفت‌وگو با ایران درباره سوریه مهم‌ترین پیام‌ سخنرانی اوباما است

مشاور ارشد وزیر امور خارجه آمریکا اعلام آمادگی واشنگتن برای گفت‌وگو با ایران بر سر مساله سوریه را یکی از مهم‌ترین پیام‌های باراک اوباما در سخنرانی او در سازمان ملل دانست.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، ماری هارف، مشاور ارشد وزیر امور خارجه آمریکا در امور ارتباطات راهبردی، روز دوشنبه در گفت‌وگوی اختصاصی با صدای آمریکا در نیویورک با اشاره به بخشی از سخنان حسن روحانی رئیس‌جمهوری ایران درباره توافق هسته‌ای، گفت که روند اجرای توافق هسته‌ای باید طبق برنامه پیش برود و اگر ایران به تعهدات خود در این توافق عمل کند، آمریکا نیز تحریم‌های مرتبط با هسته‌ای را لغو خواهد کرد.

حسن روحانی در سخنرانی خود در نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل از قدرت‌های جهانی خواست که همان طور که برای دستیابی به توافق جدی بودند در اجرای بخش‌های مختلف آن نیز پیگیر و متعهد باشند.

هارف در ادامه با اشاره به انتقاد رئیس جمهور ایران از سیاست‌های آمریکا در منطقه، گفت که آمریکا نیز به سیاست‌های ایران در منطقه انتقاداتی دارد اما نکته مهم در حال حاضر، پیام رئیس جمهور آمریکا برای آمادگی مذاکره با ایران درباره سوریه است.

باراک اوباما رییس جمهور آمریکا روز دوشنبه در سخنرانی‌اش در مجمع عمومی گفت که واشنگتن آماده است تا با روسیه و ایران درباره بحران سوریه گفت‌وگو کند.

وی در بخش دیگری از این مصاحبه، اعلام آمادگی آمریکا برای گفت‌وگو با ایران درخصوص سوریه را یکی از مهم‌ترین پیام‌های باراک اوباما در سخنرانی‌اش در سازمان ملل دانست.

بر اساس این گزارش، رئیس جمهوری آمریکا در سخنرانی‌اش خاطر نشان کرد که دیپلماسی و گفت‌وگو را حتی اگر سخت باشد، بهترین راه برای حل مسائل بغرنج دنیای امروز می‌داند.

این مقام وزارت امور خارجه آمریکا به مثال اوباما در این باره اشاره کرد و گفت: اوباما به توافق هسته‌ای ایران به عنوان یک نمونه از اقدامات دیپلماتیک اشاره کرد که جهان توانست به طور یکپارچه برای حل آن از راه مذاکره وارد شود.

هارف در ادامه به نشست روز یکشنبه جان کری وزیر امور خارجه آمریکا با محمد جواد ظریف همتای ایرانی‌اش پرداخت و در واکنش به این موضوع که ظریف، گفت‌و‌گوها با کری را تنها درباره موضوع هسته‌ای دانسته است، گفت: البته میان همکاری کردن و گفت‌وگو تفاوت وجود دارد. آمریکا منافع خود را در منطقه مشخص کرده است و اوباما نیز به روشنی اعلام کرده که حاضر است با روسیه و ایران درباره آن رایزنی کند. هرچند هنوز به آن مرحله نرسیده‌ایم.

وی درباره گفت‌و‌گوی جان کری با وزیر امور خارجه روسیه هم گفت که موضوع اصلی در رایزنی با روسیه همواره اوکراین است اما در کنار آن، مسئله سوریه هم معمولا مطرح می‌شود چرا که روسیه با بشار اسد رییس جمهور سوریه در ارتباط است و این قابلیت را دارد که به پیشبرد دیپلماسی و رسیدن به نتیجه مطلوب در سوریه کمک کند.

انتهای پیام
کد N974845

وبگردی