آفتاب
تناض گویی «واود اغلو» در قبال بحران سوریه؛

رویای ایجاد منطقه امن علیرغم اعلام آمادگی برای همکاری با روسیه

رویای ایجاد منطقه امن علیرغم اعلام آمادگی برای همکاری با روسیه

دولت آنکارا بالاخره مجبور شد تا به پیروی از متحدان غربی خود در برابر طرح سوریه مبنی بر لزوم مشارکت همه کشورها و اتکا به راهکار سیاسی برای حل بحران سوریه، سر تسلیم فرود آورد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از فرانس پرس، «احمد داود اغلو» نخست وزیر ترکیه مدعی شد که دولت آنکارا برای مبارزه با داعش آماده همکاری با دیگر کشورها است.

وی این اظهارات را به پیروی از ادعای مشابهی ایراد کرد که «باراک اوباما» رئیس جمهوری آمریکا پیشتر در حین سخنرانی در نشست عمومی سازمان ملل متحد مطرح کرده بود.

البته داود اغلو که اوایل هفته جاری در اظهاراتی مداخله جویانه درباره ادامه حضور «بشار اسد» رئیس جمهور سوریه در زمان دولت انتقالی ابراز نگرانی کرده بود، اینبار مدعی شد: لازمه حل بحران سوریه ایجاد همبستگی با همه کشورها از جمله روسیه است تا روند انتقال قدرت به شیوه ای صلح آمیز انجام بگیرد. البته در سوریه جدید جایی برای اسد یا داعش وجود نخواهد داشت.

وی در ادامه گفت: اگر لازم باشد برای مقابله با تهدیداتی که از جانب دولت دمشق و داعش متوجه ترکیه است از نیروهای ناتو کمک می گیریم.  

داود اغلو در بخشی از سخنانش در واکنش به درخواست برخی از کشورهای اتحادیه اروپا برای اعطای کمک مالی بیشتر به کشورهای همسایه سوریه به شرط پذیرش شمار بیشتری از پناهجویان، گفت: به اروپا گفته ایم که ترکیه هیچ مرکزی برای پذیرش پناهجویان دایر نخواهد کرد.

وی که دولتش با تشویق گروه های تروریستی به سرنگونی دولت دمشق، نقش بسزایی در ایجاد بحران کنونی و نابسامانی مردم سوریه داشته است، در توضیح رویاهای بلند پروازانه خود مدعی شد: ایجاد چنین مراکزی غیر قابل پذیرش و غیرانسانی  است. راه حل فائق آمدن بر مشکل اسکان پناهجویان، ایجاد منطقه امنی است که از شهر «اعزاز» تا «جرابلس» در شمال سوریه کشیده شود. اروپایی ها می توانند هزینه طرح ایجاد منطقه امن را تقبل کنند تا ما آن را بسازیم. در این منطقه امن می توان سه شهر جدید برای اسکان در مجموع ۳۰۰ هزار نفر احداث کرد.

شایان ذکر است همزمان با افزایش قدرت نظامی روسیه در سوریه، کشورهای غربی  در روزهای اخیر با ادامه حضور بشار اسد در دولت انتقالی موافقت کرده اند. در این میان، ترکیه هم علیرغم آنکه طی چهار سال گذشته از هیچ تلاشی برای متلاشی کردن نظام حاکم بر سوریه فروگذار نکرده، به اجبار مواضع پیشین خود را تغییر داده و از تعامل با روسیه سخن می گوید.  

کد N974589

وبگردی