آفتاب
یک کارشناس مسئول

هیچ مورد هاری انسانی در زنجان گزارش نشده است

هیچ مورد هاری انسانی در زنجان گزارش نشده است

کارشناس مسئول بیماری‌های واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم‌پزشکی زنجان گفت: تاکنون هیچ مورد هاری انسانی در سطح استان گزارش نشده است و سالانه فقط موارد معدودی در سطح کشور گزارش می‌شود که عمدتا به‌دلیل عدم مراجعه به مراکز درمان پیشگیری هاری، اتفاق می‌افتد.

فریبا هادی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه زنجان، با اشاره به روز جهانی هاری اظهار کرد: هاری یک بیماری حاد ویروسی و یکی از مهم‌ترین بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوان است که از هزاران سال قبل در جهان وجود داشته و به دلیل دارا بودن میزان بروز بالا و خسارت‌های سنگین اقتصادی و بهداشتی، جزو اولویت‌های نظام مراقبت بیماری‌ها در کشور بوده است، لذا میزان بروز بیماری هاری انسانی به‌عنوان یک شاخص مهم بهداشتی محسوب می‌شود.

وی افزود: در دنیا در هر 10 دقیقه یک نفر بر اثر ابتلا به بیماری هاری جان خود را از دست می‌دهد و این بیماری سالانه باعث مرگ بیش از 55 هزار نفر در سطح دنیا می‌شود که 95 درصد این مرگ‌ها در قاره‌های آسیا و آفریقا اتفاق می‌افتد. به همین منظور به‌دلیل اهمیت زیاد این بیماری روز 28 سپتامبر هر سال(ششم مهرماه) توسط سازمان جهانی بهداشت به‌عنوان «روز جهانی هاری» نام‌گذاری شده است که این بیماری عمدتا از طریق گاز گرفتن توسط پستانداران خون‌گرم اهلی و وحشی به انسان منتقل می‌شود.

هادی با اشاره به علائم بالینی این بیماری، تصریح کرد: شروع هاری اغلب با یک احساس اولیه هراس، سردرد، تب، کوفتگی عضلاتی، تغییرات حسی نامشخص اغلب در محل گزش حیوان همراه است. همچنین تحریک‌پذیری و ترس از فضای باز علائم شایعی هستند و بیماری با بی‌حسی یا فلج عضلات پیشرفت می‌کند. اسپاسم عضلات حلق منجر به ترس از آب می‌شود، به طوری که بدون مداخله پزشکی، سیر بیماری دو تا شش روز و گاهی بیشتر است که مرگ به دلیل فلج عضلات تنفسی رخ می‌دهد.

کارشناس مسئول بیماری‌های واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم‌پزشکی زنجان عنوان کرد: با توجه به میزان کشندگی بالای این بیماری (صد درصد) به طوری که پس از ظهور علائم در انسان قابل درمان نبوده و بیمار محکوم به مرگ خواهد بود و تنها راه پیشگیری از این بیماری انجام اقدامات درمان پیشگیری هاری بلافاصله بعد از حیوان گزیدگی است. همچنین افزایش روند موارد حیوان گزیدگی در انسان به طوری که سالانه مبالغ زیادی صرف خرید سرم و واکسن ضدهاری جهت درمان پیشگیری آسیب‌دیدگان می‌شود، باید مورد توجه قرار گیرد.

هادی با اشاره به علت این بیماری یادآور شد: عامل اصلی در این بیماری ویروس است و به دلیل مشترک بودن بین انسان و حیوان ریشه‌کن کردن بیماری مشکل است. راه‌های سرایت در این بیماری از طریق گاز گرفتن، پوست، نسوج مخاطی، تنفس، دستگاه گوارش، وسایل آلوده و انسان به انسان است که از مورد آخر، تا به حال موارد معدودی انتقال هاری از انسان به انسان از طریق پیوند اعضاء در دنیا گزارش شده است.

این کارشناس مسئول با اشاره به نحوه درمان در این بیماری متذکر شد: در صورت عدم انجام اقدامات درمان پیشگیری و شروع علائم هاری، بیماری درمان پذیر نبوده و بیمار با وجود مراقبت‌های کامل در طی یک تا دو هفته پس از شروع علائم می‌میرد که خوشبختانه با گسترش مراکز درمان پیشگیری هاری در سطح کشور و در تمامی شهرستان‌های تابعه استان زنجان، همه موارد حیوان گزیدگی بلافاصله تحت اقدامات درمان پیشگیری هاری قرار گرفته‌اند و تاکنون هیچ مورد هاری انسانی در سطح استان گزارش نشده است.

هادی با اشاره به وضعیت این بیماری در کشور بیان کرد: تعداد موارد حیوان گزیدگی در کشور از 18 هزار و 305 مورد در سال 1366 به 144 هزار و 378 مورد در سال 1392 رسیده است، ولی با وجود افزایش زیاد موارد حیوان گزیدگی موارد بیماری هاری از 16 مورد در سال 1366 به یک مورد در سال 1393 کاهش یافته است که علت ابتلا این یک مورد نیز به دلیل عدم مراجعه به مراکز درمان پیشگیری هاری و عدم انجام واکسیناسیون و مراقبت‌های لازم بوده است. در استان زنجان نیز با توجه به ارتقاء نظام مراقبت و گزارش‌دهی به‌موقع در سطح استان، تعداد موارد حیوان گزیدگی در استان زنجان از 982 مورد در سال 1374 به 289 مورد در سال 1393 رسیده است و خوشبختانه علی‌رغم تعداد زیاد موارد حیوان گزیدگی و گزارش موارد متعدد هاری در حیوانات در سطح استان تاکنون هیچ مورد هاری انسانی در استان زنجان گزارش نشده است که این موفقیت، نتیجه گسترش مراکز درمان پیشگیری هاری در همه شهرستان‌های تابعه و فعالیت شبانه‌روزی پرسنل متعهد و پر تلاش این مراکز و آگاه‌سازی عمومی در خصوص اهمیت این مراکز است.

این مسئول ادامه داد: بیشترین موارد حیوان گزیدگی در سطح استان زنجان بیش از 90 درصد، توسط سگ‌های صاحب‌دار و در مناطق روستایی اتفاق افتاده است و بعد از سگ، حیوانات دیگری مثل گربه، گرگ، روباه، شغال و حیوانات اهلی از جمله گاو، گوسفند و الاغ و ... نیز به عنوان حیوان مهاجم در سطح استان ثبت شده‌اند و نکته مهم دیگر اینکه بیشترین موارد دچار حیوان گزیدگی، محصل و در سنین نوجوانی بوده‌اند که لازم است در این زمینه آگاه‌سازی نوجوانان و محصلان برنامه‌های قابل توجهی صورت گیرد.

انتهای پیام

کد N974582

وبگردی