آفتاب

جمهوری آذربایجان از کشته شدن سه سرباز خود به دست ارمنستان خبر داد

جمهوری آذربایجان از کشته شدن سه سرباز خود به دست ارمنستان خبر داد

وزارت دفاع جمهوری آذربایجان اعلام کرد، به دنبال افزایش تنش‌ها میان این کشور و ارمنستان بر سر منطقه مورد مناقشه ناگورنو - قره‌باغ، شب گذشته نیروهای ارمنستان در درگیری‌های شدید سه تن از سربازان جمهوری آذربایجان را کشتند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، وزارت دفاع جمهوری آذربایجان در بیانیه‌ای اعلام کرد: سه سرباز آذربایجانی در درگیری شدید با نیروهای ارمنستان در خط مقدم درگیری‌ در منطقه جدا شده ناگورنو - ‌قره باغ کشته شدند.

ایروان و باکو درگیری چنددهه‌ای بر سر منطقه ناگورنو - ‌قره باغ دارند.

این دو کشور بارها در مرز مشترک خود در این منطقه به تبادل آتش پرداخته‌اند. اخیرا یکی از بی‌سابقه‌ترین درگیری‌ها در ناگورنو - قره باغ از زمان آتش‌بس سال 1994 تاکنون اتفاق افتاده و دو طرف با استفاده از توپخانه‌های کالیبر بالا دست به حملات تلافی‌جویانه زده‌اند.

درگیری‌های جدید دورنمای بروز مجدد جنگ تمام عیار میان ارمنستان و جمهوری آذربایجان را مجددا مطرح کرده است.

روز شنبه ارمنستان، باکو را متهم به نقض آتش‌بس کرد و این کشور را تهدید به حملات موشکی و توپخانه‌ای تلافی جویانه کرد.

ایروان همچنین روز پنج‌شنبه گفته بود، جمهوری آذربایجان با توپخانه‌های کالیبر بالا خاک این کشور را هدف قرار داده و سه غیرنظامی را کشته است. روز جمعه نیز مقام‌های ارمنی در منطقه قره باغ آذربایجان را متهم به کشتن چهار تن از سربازانشان کرده‌اند.

وزارت امور خارجه آذربایجان نیز ارمنستان را متهم به سپر کردن غیرنظامیان در مقابل حملات از طریق استقرار مواضع آتش خود در اطراف تاسیسات غیرنظامی برای بمباران مواضع نیروهای مسلح آذربایجان کرد.

میانجی‌گران بین المللی مذاکرات صلح قره باغ که تحت نظارت سازمان امنیت و همکاری اروپا قرار دارد استفاده از توپخانه در منطقه ناگورنو - قره باغ را که موجب تلفات بیشتر شد محکوم کرده و از دو کشور خواستند تا مکانیسم سازمان امنیت و همکاری اروپا برای تحقیق درباره موارد نقض آتش بس را قبول کنند.

جدایی طلبان ارمنی تبار در جنگ دهه 1990 که 30 هزار کشته برجای گذاشت با پشتیبانی ایروان کنترل منطقه نارگورنو - قره باغ را به دست گرفتند.

انتهای پیام

کد N974223

وبگردی