آفتاب

کره شمالی آماده آزمایش موشکی یا پرتاب ماهواره

کره شمالی آماده آزمایش موشکی یا پرتاب ماهواره

مدار ماهواره که کره شمالی سه سال پیش به فضا پرتاب کرد در حال نابود شدن است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از رویترز، از این ماهواره که هر 95 دقیقه در ارتفاع 540 کیلومتری دور زمین می‌چرخد تاکنون هیچ سیگنالی دریافت نشده است این در حالی است که کره شمالی اعلام کرده بر روی آن دوربین‌هایی برای عکس‌برداری و ارسال آن به پیونگ یانگ نصب شده است.

طرح کره شمالی در پرتاب ماهواره‌ای دیگر در ماه آینده نگرانی‌هایی را درباره این که این کشور در حال آزمایش سیستم حمل سلاح هسته‌ای است، به وجود آورده است.

این کشور مرموز در حال حاضر به دلیل آزمایشات هسته‌ای موشکی‌اش تحت تحریم‌های بین‌المللی قرار دارد.

یون بیونگ سی، وزیر خارجه کره جنوبی در ماه جاری گفت: طرح کره شمالی در پرتاب ماهواره جدید یک آزمایش موشکی مخفی است که احتمالا در 10 اکتبر در هفتادمین سالگرد تاسیس حزب حاکم انجام می‌شود.

کره شمالی می‌گوید برنامه فضایی‌اش صلح‌آمیز است و هرگونه تلاش در متوقف کردن آن حمله به تمامیت ارضی این کشور است.

در حالی که بسیاری از ناظران تحت تاثیر پرتاب ماهواره از سوی پیونگ یانگ به مدار زمین در سال 2012 بودند، مارکوس شیلر، مهندس فضایی آلمانی در سال 2013 در تحقیقاتی اعلام کرد که این ماموریت کارایی کافی ندارد و قواعد بازی را تغییر نمی‌دهد.

شیلر در گفت‌وگو با رویترز با بیان این که به جز پرتاب موشک‌های کوتاه برد با استفاده از تکنولوژی فعلی از سوی پیونگ یانگ، چیز جدیدی در این سال‌ها رخ نداده که ارزیابی من را تغییر دهد،‌ گفت:‌ بسیاری از این فعالیت‌ها به نظر می‌رسد که با انگیزه سیاسی صورت می‌گیرد تا با دلایل فنی و مهندسی.

آژانس فضایی کره شمالی هفته گذشته اعلام کرد در حال ساخت ماهواره جدید و آماده‌سازی آن برای پرتاب در حدودا 10 اکتبر است.

این آژانس اذعان کرد که در توسعه موشک‌های بالستیک پیشرفت‌هایی داشته است.

وزارت دفاع کره جنوبی در هفته گذشته اعلام کرد هیچ نشانه‌ای مبنی بر آماده‌سازی در سایت اصلی پرتاب موشک در حدود 50 کیلومتری مرز چین،‌ مشاهده نکرده است.

در حالی که در پرتاب ماهواره از تکنولوژی استفاده می‌شود که برای موشک بالستیک نیز کاربرد دارد اما رانش و سرعت وسیله پرتابی و نیز نقطه قطع موتور متفاوت هستند. هم‌چنین یک موشک باید جوری طراحی شود که کلاهک آن فشار وارد شدن به اتمسفر را تحمل کند که این موضوع در پرتاب ماهواره به فضا و رها کردن آن‌ها اهمیت ندارد.

پیش از پرتاب موفقیت‌آمیز ماهواره از سوی کره شمالی در سال 2012، تلاش‌های اولیه در پرتاب ماهواره که به شکست انجامیده بود باعث شرمساری کیم جونگ اون، رهبر جدید این کشور شده بود.

وی پس از مرگ پدرش در دسامبر 2011 زمام امور را به دست گرفته بود و تلاش داشت تا به عنوان رهبر اثری از خود به جا بگذارد. کره شمالی به دنبال برنامه‌های سلاح هسته‌ای و موشکی خود برای سال‌ها در برابر فشار بین‌المللی و تحریم‌ها مقاومت کرده است.

این ماهواره با نام "اون‌ها -3" به فضا پرتاب شد یک موشک سه مرحله‌ای است که در داخل این کشور بر پایه تکنولوژی موشک اسکاد شوروی در دهه 1950 با سوخت پیشرفته که در مرحله نهایی مورد استفاده قرار می‌گیرد توسعه پیدا کرده بود. اون‌ها (UNHA) در زبان کره‌یی به معنی کهکشان است.

مقامات ایالات متحده و کره جنوبی و نیز کارشناسان فضایی پس از پرتاب این ماهواره اعلام کردند که هیچ سیگنالی را از این شی دریافت نکرده‌اند.

طراحی و مهندسی موشک 30 متری اون‌ها – 3 که آن را برای پرتاب ماهواره مناسب کرده است،‌ آن را تبدیل به وسیله‌ای کرده که برای حمل سلاح‌ها ضعیف است. عمدتا به این دلیل که فرآیند آماده‌سازی پرتاب را به سختی می‌توان پنهان کرد. زیرا آماده ‌سازی موشک، بلند کردن آن و سوختگیری زمان بر است.

دانیل پینکستون، استاد مدعو دانشگاه بیبز بولیای رومانی در این باره گفت: آماده‌سازی موشک اون‌ها- 3 و یا هر وسیله پرتابی دیگر پیش از پرتاب قابل مشاهده خواهد بود. بنابراین این سیستمی نیست که بتواند برای مقاصد نظامی مورد استفاده قرار بگیرد.

وی که به مطالعه استراتژی تسلیحاتی و سیاسی کره شمالی پرداخته است،‌ افزود که با این وجود فعالیت کره شمالی در تکنولوژی موشک‌های دور برد به دلیل توانایی‌های بالقوه این کشور در دستیابی احتمالی آن باید جدی گرفته شود.

انتهای پیام

کد N974205

وبگردی