آفتاب

ویتالی چورکین: طرح فرانسه درباره صرف نظر از حق وتو رای نمی آورد

ویتالی چورکین: طرح فرانسه درباره صرف نظر از حق وتو رای نمی آورد

نماینده روسیه در سازمان ملل متحد اعلام کرد که طرح فرانسه درباره صرف نظر داوطلبانه اعضای شورای امنیت از حق وتوی خود شانس تصویب ندارد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپوتنیک، سفیر روسیه در سازمان ملل متحد گفت طرح فرانسه برای صرف‌نظر شورای امنیت از حق وتو شانسی برای رای آوردن ندارد.
«ویتالی چورکین» گفت: هیچ یک از اعضای دائم شورای امنیت سازمان ملل به ابتکاری که هدفش حذف حق وتو است، رأی نخواهد داد. شاید ۶۰ کشور از این طرح فرانسه حمایت کنند اما مطمئن هستم آمریکا و چین از این طرح حمایت نخواهند کرد.

وی در عین حال گفت شاید انگلیس از پیشنهاد فرانسه حمایت کند.

چورکین در ادامه تصریح کرد:اگر آمریکایی‌ها به این طرح ملحق شوند، من معتقدم که کنگره حکم برکناری کسانی را که چنین رویکرد غیرمسئولانه‌ای در قبال ابزاری تا این حد حساس برای سیاست و دیپلماسی آمریکا داشته اند را صادر خواهد کرد.

ویتالی چورکین همچنین گفت: برای حذف حق وتو لازم است که منشور سازمان ملل تغییر کند. حال آنکه، حق وتو، چیزی است که ما را ملزم می کند هر روز به دنبال مصالحه بر سر اسنادی باشیم که در شورای امنیت تدوین می شوند.

فرانسوا اولاند رئیس جمهور فرانسه در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل در سال ۲۰۱۳، از اعضای دائم شورای امنیت خواست در صورت بروز جنایات جمعی همگی از حق وتو خود صرف‌نظر کنند.

قرار ست کشورهای عضو شورای امنیت در نشستی غیررسمی در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل درباره محدود کردن دواطلبانه حق وتو با یکدیگر به گفتگو بنشینند.
 

کد N973846

وبگردی