آفتاب
نیویورک تایمز گزارش داد

استقبال گرم همتایان روحانی از سخنرانی‌ وی در سازمان ملل

استقبال گرم همتایان روحانی از سخنرانی‌ وی در سازمان ملل

روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی با بیان این که سخنان رئیس جمهور ایران در سازمان ملل با استقبال گرم همتایانش مواجه خواهد شد، هرگونه حرکت نمادین احتمالی بین روحانی و اوباما را شگفت‌انگیز خواند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، روزنامه نیویورک تایمز با اشاره به سخنرانی حسن روحانی رئیس جمهور ایران در مجمع عمومی سازمان ملل در گزارشی به بررسی سخنان رئیس جمهور ایران و اتفاقات احتمالی پیش رو و تفاوت سخنرانی سال گذشته وی با امسال پرداخت.

این روزنامه در پاسخ به این پرسش که چه چیزی نسبت به سخنرانی پیشین روحانی در سازمان ملل تغییر کرده است ، نوشت:‌ اکنون روحانی که از سال 2013 رئیس‌جمهور ایران است برای سخنرانی‌اش در مجمع عمومی سازمان ملل چیزی برای ارائه کردن دارد. وی توافق هسته‌ای با شش قدرت جهانی شامل ایالات متحده‌ دشمن ایران را به پایان رساند و برای اولین بار دراین سالها ایران می‌تواند مشتاقانه منتظر رفع تحریم‌ها در زمان اجرای توافق باشد.

در ابتدا، ممنوعیت معاملات مالی و فروش نفت رفع خواهد شد و پس از آن در زمانی که ایران برخی معیارها را برآورده سازد، گامهای بیتری برداشته خواهد شد.

این معیارهای مشخص شامل محدود کردن برنامه‌های هسته‌ای و افزایش شفافیت آن برنامه ها است.

در ادامه این گزارش درباره‌ برخورد همتایان روحانی در سازمان ملل آمده است: روسای جمهور نسبت به سال گذشته برخورد گرم‌تری با رییس‌جمهور ایران خواهند داشت. روحانی وعده تغییر را محقق کرده است به ویژه برای کشورهای عمدتا اروپایی که بازرگانانشان مشتاق هستند به ایران سفر کنند.

در این گزارش با اشاره به سخنان احتمالی رئیس جمهور ایران در سازمان ملل آمده است: روحانی احتمالا اظهارات اولیه خود را که در مجمع عمومی بیان کرده بود تکرار می‌کند؛ جهان باید در مبارزه با تروریسم متحد شود که شامل نیروهایی است که سعی در شکست دادن بشار اسد رئیس جمهور سوریه و متحد ایران می‌شود. روحانی به ستایش توافق هسته‌ای خواهد پرداخت و از همه شرکا ( بخوانید : ایالات متحده) خواستار اجرای توافق و رفع همه تحریم‌ها می‌شود.

روحانی که در ایران با عنوان شیخ دیپلماسی خوانده می‌شود هر کلامش برنامه ریزی شده و سنجیده است.

در این گزارش با بیان این پرسش که آیا ممکن است سخنی شگفت آور از سوی روحانی بیان شود پاسخ داده شده است: اگر یک نشست یا حتی یک دست دادن بین روحانی و اوباما رئیس جمهور‌ آمریکا رخ دهد، شگفت انگیز خواهد بود. در سال 2013 پس از اولین حضور روحانی در مجمع عمومی سازمان ملل، دو رئیس جمهور تلفنی با یکدیگر صحبت کردند. رهبر معظم ایران آیت‌الله خامنه‌ای اخیرا مخالفت خود را با هرگونه ایجاد رابطه با ایالات متحده ابراز داشت. بنابراین هرگونه حرکت نمادین بین روحانی و اوباما شگفت انگیز خواهد بود.

انتهای پیام
کد N973732

وبگردی