آفتاب

حمله هوایی فرانسه به سوریه؛ اقدامی نظامی با اهداف دیپلماتیک

حمله هوایی فرانسه به سوریه؛ اقدامی نظامی با اهداف دیپلماتیک

ایرنا نوشت: رسانه های فرانسوی نخستین حمله هوایی فرانسه به سوریه را راهبرد 'فرانسوآ اولاند' برای بازیابی جایگاه پاریس در نبرد دیپلماتیکی ارزیابی کردند که حول محور سوریه شکل گرفته است.

رئیس جمهوری فرانسه در حالی حمله دیروز را موفقیت آمیز خواند که تردیدهای آشکاری در مورد موفقیت این دست اقدامات در مواجهه با گروه های تروریستی فعال در عراق و سوریه وجود دارد.

خبرگزاری فرانسه در نخستین واکنش به خبر این حمله ،در گزارشی به نقل از کارشناسان نوشت: حمله هوایی فرانسه بیش از آن که هدف مقابله با توطئه تروریست ها را در فرانسه دنبال کند، به پاریس اجازه داده است تا در جایگاه موضع گیری و ارسال پیام قرار گیرد.

به اعتقاد کارشناسان، پاریس با اعزام جنگنده های خود برای بمباران مواضع داعش در سوریه آن هم مستقل از آمریکا تصمیم دارد جایگاه خود را در بازی و راه حل سیاسی احتمالی برای بحران سوریه حفظ کند.

یکی از مسئولان سابق تشکیلات اطلاعاتی فرانسه که نامش فاش نشده است، به خبرگزاری فرانسه گفت: حمله هوایی برای جلوگیری از توطئه تروریستی در فرانسه بهانه بدی برای مداخله است؛ همان گونه که دولت بوش از همکاری 'صدام حسین' با گروه 'القاعده' برای توجیه مداخله نظامی در عراق استفاده کرد.
وی افزود: در مقابل دشمن متحرک که در جمعیت منطقه ذوب شده است و با در نظر گرفتن هشدار هفته های گذشته در مورد حمله گسترده، شانس آن که جنگنده های رافال بتوانند یک مقر فرماندهی، اردوگاه آموزشی و یا خانه ای که افراط گرایانی در آن در حال برنامه ریزی حمله ای در فرانسه باشند، نابود کنند، تقریبا صفر است.
'مانوئل والس' نخست وزیر فرانسه اعلام کرد، جنگنده های فرانسوی پناهگاه داعش و محل آموزش نیروها برای اقدامات تروریستی در خاک فرانسه را هدف قرار داده اند.

تارنمای هفته نامه 'اکسپرس' (l'Express) نیز این حمله را راهبرد دیپلماتیک اولاند برای مساله سوریه عنوان کرد و نوشت: خبر این حمله در حالی منتشر شد که اولاند برای شرکت در هفتادمین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک به سر می برد. وی چهارشنبه گذشته در بروکسل برگزاری کنفرانس دیگری را در مورد سوریه خواستار شد. کنفرانس های ژنو 1 و 2 با موضوع سوریه در ژوئن 2012 و فوریه 2014 میلادی برگزار شدند.

'بنوآ گودیبر' (Benoît Gaudibert) نیز در روزنامه ' لرِپوبلیکن' (l'Est républicain) نوشت: برای اظهارنظر در مورد برد واقعی حمله فرانسه در بعد نظامی خیلی زود است اما می توان گفت که پاریس تلاش می کند تا به عنوان یک فعال مهم در حل بحران تغییر موقعیت دهد.

روزنامه فرانسوی 'لو پاریزین' (Le Parisien) نیز نوشت: این (حمله) شیوه اولاند برای نشان دادن وزن فرانسه در عرصه دیپلماتیک بود؛ چرا که اوباما و پوتین رئیسان جمهوری آمریکا و روسیه قرار است در حاشیه مجمع عمومی دیدار کنند.
'دیدیه رُز' (Didier Rose) نیز در روزنامه 'دِرنییِر نوول دآلزاس' (Dernières Nouvelles d'Alsace) نوشت: حمله فرانسه تنها یک هدف نظامی را دنبال نمی کرد بلکه به یک ضرورت دیپلماتیک نیز پاسخ داده است؛ بازیابی جایگاه فرانسه در گفت و گوهای خروج سوریه از بحران در مقابل نفوذ فزاینده پوتین در مساله.

'یان مارک' (Yann Marec) در روزنامه 'میدی لیبر' (Midi Libre) نوشت: حمله فرانسه به سوریه آن هم با ورود اولاند به نیویورک این امکان را فراهم کرد که وی برای گفت و گو با پوتین در موضعی برابر با وی قرار داشته باشد. فرانسه جایگاه خود را در نبرد مشخص کرده است.

روزنامه 'اومانیته' (Humanité) نیز نوشت: هیچ کس فریب نمی خورد. اولاند با این حمله خواست تا به خاطر همتایان آمریکایی، روس، ایرانی و حتی اروپایی خود بماند.

'فیلیپ ژلی' (Philippe Gélie) در سرمقاله روزنامه 'لو فیگارو' با طرح این سوال که 'آیا اولاند از بیم کنار گذاشته شدن از بازی تصمیم به چنین حمله ای گرفت؟' عنوان کرد: شاید این مانور هدفی دیپلماتیک را دنبال می کند.

'ژان میشل اِلوی' (Jean-Michel Helvig) نیز در روزنامه 'لا رپوبلیک پیرِنه' (La République des Pyrénées)، با بیان اینکه حمله به سوریه بیش از آن که نظامی باشد، دیپلماتیک است، نخستین هدف این اقدام را حفظ جایگاه فرانسه در ائتلاف جدید ضدتروریستی که اکنون در عرصه بین المللی در حال شکل گیری است، عنوان کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، امروز (دوشنبه) هم زمان با آغاز به کار رسمی هفتادمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد، «ولادیمیر پوتین» رییس جمهوری روسیه با دفاع از متحد سوری خود طرح ائتلاف جدید و گسترش یافته مبارزه با داعش را ارائه خواهد کرد.
اولاند دیروز (یکشنبه) اعلام کرد: شش هواپیمای ارتش فرانسه از جمله پنج جنگنده رافال یک اردوگاه آموزشی داعش در 'دیرالزور' را در شرق سوریه بمباران و کاملا نابود کردند.
وی افزود: این حمله بر پایه اطلاعات جمع آوری شده از پروازهای شناسایی فرانسه و اطلاعاتی که ائتلاف ضد داعش در اختیار فرانسه قرار داده بود، صورت گرفت.

فرانسه از هشتم سپتامبر (17 شهریور) عملیات هوایی را که از سال گذشته در عراق و علیه مواضع داعش انجام می داد، به سوریه بسط داده است. فرانسه از پایگاه هوایی'الجفره' امارات برای این عملیات استفاده می کند.
کشورهای غربی از جمله فرانسه از آغاز ناآرامی های سوریه از مخالفان دولت 'بشار اسد' رئیس جمهوری این کشور، حمایت کرده اند. این کشورها به بهانه خطر تروریسم و نیز خطر تروریست های غربی فعال در سوریه که تهدید بالقوه برای کشورهای غربی در بازگشت به کشورشان محسوب می شوند، تلاش کرده اند با ائتلاف بین المللی علیه داعش به منافع مداخله جویانه خود در سوریه و منطقه دست یابند.

52310

کد N973623

وبگردی