آفتاب
اجمالی/رحمانی فضلی:

پیگیری حقوقی،سیاسی وقضایی حادثه منا/آل سعودموضوع را پیچده‌تر نکند

پیگیری حقوقی،سیاسی وقضایی حادثه منا/آل سعودموضوع را پیچده‌تر نکند

وزیر کشور با بیان اینکه تقسیم کاری در خصوص پیگیری‌های حادثه منا انجام شد،گفت:مقرر شد که وزارت خارجه از نظر سیاسی و حقوقی و دادستانی کل کشور از نظر حقوقی و قضایی حادثه منا را در مجامع جهانی دنبال کند.

 

به گزارش خبرنگار مهر، عبدالرضا رحمانی فضلی در نشست خبری در جمع خبرنگاران اظهار داشت: طبق آخرین آماری که به ما داده شده است تاکنون ۱۶۹ نفر جان‌باخته، ۲۹۵ نفر مفقود و ۴۵ نفر مجروح داشته ایم که تعدادی از مجروحین، امروز از بیمارستان ترخیص خواهند شد.

وی گفت: رئیس جمهور از اولین لحظات دستورات ویژه ای را برای رسیدگی به این موضوع صادر کرد و هیات دولت نیز جلسه فوق العاده تشکیل داد و ستاد پیگیری وضعیت حجاج با مسئولیت وزارت کشور با حضور وزارتخانه های امور خارجه، فرهنگ و ارشاد اسلامی، راه و شهرسازی، بهداشت و درمان، نیروی انتظامی، سازمان حج و زیارت، هلال احمر و هواپیمای کشوری تشکیل شد که متناظر این ستاد نیز در استان ها با مسئولیت استانداران تشکیل شد.

رحمانی فضلی افزود: با بیان اینکه تاکنون ۳ جلسه اصلی و ۵ جلسه فرعی به منظور پیگیری حادثه منا تشکیل داده ایم، تصریح کرد: علاوه بر این در تمام استان ها نیز چنین جلساتی تشکیل شده و مسئولیت هایی به استانداران سپرده شده که با دقت پیگیری می‌شود.

وزیر کشور ادامه داد: یکی از وظایف استانداران سرکشی به خانواده جان‌باختگان بود و در کنار آن نیز آمادگی و برنامه ریزی کامل برای پذیرش و تشییع جنازه جان‌باختگان و انجام کارهای لازم برای سهولت ترخیص زائران صورت گرفته است.

وی با بیان اینکه همه اطلاعات و اقدامات صورت گرفته به صورت لحظه ای به اطلاع رئیس جمهور می رسد، خاطرنشان کرد: رئیس جمهور روزانه چندین بار با معاون اول و دیگر دستگاه های اجرایی تماس می گیرد و همچنین مسئولیت پیگیری این حادثه را در گروه خودشان به آقای نهاوندیان و فریدون واگذار کرده است.

رحمانی فضلی با اشاره به رایزنی های رئیس جمهور در نیویورک در خصوص فاجعه منا اعلام کرد: رئیس جمهور در کنار انجام ماموریت و مسئولیتی که در سفر به نیویورک دارد موضوع فاجعه منا را در تمام دیدارها، جلسات و گفتگوهای خود مطرح کرده است.

وزیر کشور همچنین در خصوص آمار کشته‌شدگان در حادثه منا اظهار کرد: بر اساس آخرین آماری که به ما رسیده است، تعداد کل جان‌باختگان در مناسک حج بسیار بیشتر از آنچه که در قبل اعلام شده بود، است، اما در حال حاضر نمی توانم آمار قطعی را ارائه دهم و به محض رسیدن آمار جدید آن را به اطلاع مردم خواهیم رساند.

وی اضافه کرد: خبرهایی به ما رسیده که برخی از کشورها به توافق رسیده اند که اجساد را در داخل عربستان دفن کنند و از بردن آنان به کشورهای خود خودداری کرده اند، اما ما اعلام کرده ایم که تمام پیگیری ها، اقدامات اجرایی و فعالیت خود را برای منتقل کردن همه زائران، مفقودان، جان‌باختگان و مجروحین به کار  خواهیم گرفت و عربستان نیز مسئول است در این زمینه با ما همکاری های لازم را انجام دهد.

رحمانی فضلی تاکید کرد: از مقامات دولتی عربستان تقاضا داریم که در این زمینه همکاری های لازم را با ما انجام دهند و موضوع را پیچیده تر از آنی که در حال حاضر در افکار و اذهان عمومی مطرح است، نکنند.

وزیر کشور خاطرنشان کرد: همانطور که رهبر معظم انقلاب و رئیس جمهور اشاره داشتند، عربستان باید مسئولیت این حادثه را بپذیرد و ضمن عذرخواهی با عواملی که در مدیریت مراسم حج کوتاهی کردند برخورد کنند البته تاکنون نیز برخی از مسئولین و وزرا را برکنار کرده اند، اما این کافی نیست و امیدواریم با برخورد منطقی، قانونی و مناسب در این مرحله بتوانند کوتاهی های انجام شده را جبران کنند.

وی با بیان اینکه حق حقوقی و قانونی ایران برای پیگیری حادثه منا باقی خواهد ماند، گفت: با تقسیم کاری که انجام شده است، مقرر شده وزارت امور خارجه پیگیری‌های سیاسی و حقوقی و دادستانی کل کشور پیگیری های حقوقی و قضایی را در نهادهای بین المللی انجام دهند.

رحمانی فضلی تاکید کرد: مردم این اطمینان خاطر را داشته باشند که ما از حق آنان تا رسیدن به نتیجه مطلوب عدول نخواهیم کرد و این موضوع را پیگیری می کنیم.

 

ادامه دارد...

کد N973602

وبگردی