آفتاب

ادعای گاردین درباره آمادگی مشروط ایران برای آزادی جاسوسان آمریکا

ادعای گاردین درباره آمادگی مشروط ایران برای آزادی جاسوسان آمریکا

یک رسانه غربی با استناد به سخنان رئیس جمهوری ایران در نیویورک مدعی شده که تهران بطور مشروط می تواند جاسوسان آمریکایی را آزاد کند.

به گزارش مهر، دربند بودن سه جاسوس آمریکایی در ایران موجب شده تا هراز چندگاهی مقامات و رسانه های غربی بویژه  آمریکایی مواردی در مورد آزادی آنها مطرح کنند و در همین رابطه تا کنون چندین بار «جان کری» وزیر امور خارجه آمریکا، شخصا درخواست هایی را در این رابطه از ایران مطرح کرده است.

در همین رابطه امروز دوشنبه روزنامه گاردین با استناد به مصاحبه های «حسن روحانی» رئیس جمهور ایران، با رسانه های آمریکایی در نیویورک عنوان داشته که رئیس جمهور ایران اعلام کرده که اگر واشنگتن ایرانیان دربند آمریکا را آزاد کند آنگاه شرایطی فراهم می شود که تهران آزادی آمریکائیان دربند ایران را بررسی کند.

در همین رابطه در هفته گذشته نیز رسانه های غربی از درخواست آمریکا از رهبر کاتولیک های جهان برای میانجیگری میان واشنگتن و تهران با هدف آزاد شدن جاسوسان آمریکایی دربند ایران خبر دادند.

بر اساس این گزارش ها، دولت آمریکا با واتیکان در ارتباط است تا شاید «پاپ فرانسیس» بتواند در تلاش برای آزادی آمریکایی های زندانی در ایران به واشنگتن کمک کند. پولیتیکو به نقل از یک منبع آشنا می نویسد طی ماه‌های گذشته دولت آمریکا و پاپ فرانسیس بر سر این موضوع گفتگوهایی انجام داده است.

خانواده دست‌ کم یکی از جاسوسان آمریکایی نیز مستقیما با پاپ فرانسیس، ارتباط برقرار کرده و خواستار کمک او شده است.

این موضوع به شکلی دیگر در مصاحبه‌ رئیس‌جمهوری ایران پیش از سفر ایشان به آمریکا نیز بیان شده است. روحانی در پاسخ به پرسشی در مورد احتمال «تبادل زندانیان» بین ایران و آمریکا، گفته بود دوست ندارد از واژه «تبادل زندانی» استفاده کند. اما اگر می‌شود از منظر انسان‌دوستانه، گام‌هایی برداشت، «ما باید آن قدم‌ها را برداریم».

کد N973070

وبگردی