آفتاب

هشدار نسبت به ورود سیستم‌های حفاظتی و امنیتی غیراستاندارد

هشدار نسبت به ورود سیستم‌های حفاظتی و امنیتی غیراستاندارد

چندی پیش دفتر قوانین و مقررات سازمان توسعه تجارت اعلام کرد که ثبت سفارش و ترخیص واردات مصنوعات الکتریکی و الکترونیکی، صوتی، تصویری و وسایل ارتباطی، منوط به ارائه گواهی فعالیت نمایندگی‌ رسمی خدمات پس از فروش بوده و از این پس واردکنندگان باید گواهی نمایندگی‌های رسمی خدمات پس از فروش را ارائه دهند. در این رابطه رییس اتحادیه صنفی تولیدکنندگان و تعمیرکاران الکترونیک و الکتروتکنیک بر ضرورت نظارت کارشناسانه و دقیق‌تر گمرک بر ورود این کالاها تاکید کرد.

صادق فیض‌آبادی درگفت‌وگو با خبرنگار ایسنا اظهار کرد: متاسفانه روند ورود کالاهای تقلبی در حوزه سیستم‌های حفاظتی و امنیتی، دوربین‌های مدار بسته و کالاهای رایانه ای افزایش یافته که باید نظارت گمرک در این زمینه افزایش یابد.

وی نسبت به ورود کالاهای قاچاق در این بخش هشدار داده و بر ضرورت نظارت بیشتر گمرک بر واردات این کالاها و استفاده از متخصصان این حوزه در گمرک تاکید کرد.

او با بیان اینکه همه کالاهای وارداتی باید خدمات پس از فروش داشته باشند اظهار کرد: کالاهای وارداتی باید مطابق ضوابط و چارچوب سازمان حمایت باشند.

70درصد سیستم‌های حفاظتی و امنیتی و دوربین‌های مدار بسته وارداتی است

فیض آبادی در عین حال بیان کرد:حدود 70 درصد کالاها در زمینه سیستم‌های حفاظتی و امنیتی و دوربین‌های مدار بسته از نوع وارداتی بوده که بیشتر از چین وارد می‌شود و 30 درصد بقیه تولید داخل و مونتاژی است. متاسفانه با توجه به مشکلاتی که در این حوزه وجود دارد تولید در این زمینه چندان مقرون به صرفه نیست.

نظارت گمرک‌ها باید دقیق تر شود

وی با تاکید بر نقش نظارتی گمرک و اینکه نظارت در گمرک‌ها باید دقیق تر شود افزود: پس از ورود کالای الکترونیکی به گمرک باید از کارشناسان ویژه کمک گرفته شود تا کالای تقلبی و غیراستاندارد وارد نشود ولی متاسفانه در گمرک‌ها متخصص به تعداد لازم وجود ندارد.

فیض آبادی ادامه داد: متاسفانه در گمرک‌ها در خصوص کالاهای مختلف از جمله کالاهای الکترونیکی متخصصان باتجربه برای شناسایی کالاهای استاندارد و اصل وجود ندارد و این در حالی است که اگر گمرک از کارشناسان اتحادیه در این زمینه استفاده کند از ورود کالاهای غیراستاندارد به شدت جلوگیری می‌شود.

وی به مردم توصیه کرد که برای خرید کالاها حتما به واحد‌های صنفی که دارای پروانه هستند مراجعه کنند چون 80 درصد شکایت‌های رسیده به اتحادیه مربوط به واحد‌هایی است که پروانه کسب ندارند.

او در عین حال بر موضوع برند‌سازی ایرانی و تولید برند‌های ایرانی در این حوزه تاکید کرد.

کشورهای پیشرو در حوزه نرم‌افزاری سیستم‌های امنیتی و حفاظتی

فیض آبادی کشورهای کانادا، انگلیس و استرالیا را موفق‌ترین کشورها در حوزه نرم‌افزاری سیستم‌های امنیتی و حفاظتی و دوربین‌های مداربسته برشمرد و گفت: در حوزه سخت‌افزاری نیز کره، ژاپن و کشورهای اروپایی حرف اول را می‌زنند.

به گزارش ایسنا، تصمیم دفتر قوانین و مقررات سازمان توسعه تجارت به منظور ایجاد زیرساخت‌های لازم برای اجرای ماده 4 قانون حمایت از مصرف‌کنندگان اتخاذ شده است که بر اساس آن مرکز اصناف و بازرگانان ایران نسبت به تدوین دستورالعمل نحوه صدور گواهی فعالیت نمایندگان رسمی، دفاتر، شعب و عاملیت فروش شرکت‌های خارجی در کشور و صدور مجوزهای مرتبط عمل می‌کند.

بر اساس این اعلام، ثبت سفارش‌ها پیش از تاریخ 18 مردادماه مشمول مقررات فوق نخواهد بود و این مصوبه به تمامی گمرک‌های اجرایی کشور ابلاغ شده است.

انتهای پیام

کد N972949

وبگردی