آفتاب
محمدی:

حادثه منا نشان از بی‌کفایتی دولت عربستان سعودی دارد

حادثه منا نشان از بی‌کفایتی دولت عربستان سعودی دارد

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: حادثه غم‌بار منا نشان از بی‌کفایتی دولت عربستان سعودی دارد. آن‌ها در ایام حج به وظایف خود عمل نکردند و بدتر از این ماجرا این است که آن‌ها حتی حاضر نیستند از مردم هم عذرخواهی کنند.

به گزارش خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، حجت‌الاسلام والمسلمین علی محمدی در نشست مشترک کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی و سازمان اوقاف و امور خیریه ضمن گرامی‌داشت یاد و خاطره شهدای فاجعه منا اظهار کرد: مقام معظم رهبری امروز در ابتدای درس خارج خود به این امر اشاره فرمودند که هر سال کلاس درس ایشان در این ایام با خوشحالی از بازگشت حجاج و انجام اعمال‌شان همراه بود، اما امسال این حادثه غم‌بار موجب شد که ملت ایران غمگین شود. در راستای این فاجعه دولت عربستان باید بپذیرد که مدیریت غلطی را در حج امسال داشته است. این دولت نباید به خاطر اتفاقاتی که هر ساله در ایام حج رخ می‌دهد هر بار زائران و یا یک کشور را مسبب اتفاقات معرفی کند باید بپذیرد که مدیریتش اشتباه است.

وی گفت: آن‌ها ادعای خادم الحرمین دارند و می‌گویند که پذیرایی مهمانان خانه خدا را بر عهده دارند اما نمی‌توانند وظایف خود را به خوبی انجام بدهند. این حادثه غم‌بار منا نشان از بی کفایتی دولت عربستان سعودی دارد. آن‌ها در ایام حج به وظایف خود عمل نکردند و بدتر از این ماجرا این است که آن‌ها حتی حاضر نیستند از مردم هم عذرخواهی کنند. بنده امیدوارم که ملت‌های مسلمان جهان برای ایام حج چاره و برنامه‌ای بیندیشند زیرا به دولت‌های اسلامی در این زمینه امیدی نیست. ان‌شاءالله که خون بی‌گناه این جان باختگان گردن حکومت آل سعود را خواهد گرفت و آن‌ها را نابود می‌کند.

محمدی خاطرنشان کرد: آن‌ها علاوه بر این فاجعه در جاهای دیگری هم علیه مسلمانان کار می‌کنند و به تروریست‌ها کمک می‌کنند و به طور مستقیم در یمن به آدم‌کشی مشغول هستند.

وی افزود: ما در حادثه منا شاهد جان باختن تعدادی از قاریان جامعه قرآنی کشور بودیم. محسن حاجی حسنی کارگر یکی از این قاریان بود که در مسابقات بین المللی قرانی امسال موفق به کسب رتبه نخست شد. در کشور مالزی کمتر کسی می‌تواند مقام نخست مسابقات قرآنی را کسب کند ولی این نماینده جمهوری اسلامی ایران موفق به کسب رتبه یک شد. بنده در اینجا برای خانواده‌اش آرزوی صبر می‌کنم. و ان شاءالله که خودش هم مورد شفاعت قرآن قرار گیرد.

وی گفت: در غرب 35 مرکز تحقیقاتی و پژوهشی خیریه‌ وجود دارد که این مراکز توسط مردم اداره می‌شود و در حوزه سلامت خدماتی را به مردم ارائه می‌دهند. از این تعداد مرکز تحقیقاتی و پژوهشی 23 مرکز در آمریکاست که یکی از این مراکز 42 میلیارد دلار سرمایه دارد و یکی دیگر از این مراکز تحقیقاتی و پژوهشی در کشور هلند است که دارای سرمایه 26 میلیارد دلاری است. ما باید بدانیم که سنت حسنه وقف در مقایسه با سایر احکام و قوانین اسلام از پیشینه تاریخی بیشتری برخوردار است که باید این امر را نه تنها در ایران بلکه در کل جهان ترویج بدهیم.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه ادامه داد: سازمان اوقاف در سه حوزه وقف و موقوفات، مدیریت بقاع متبرکه و امام زادگان و فعالیت‌های قرآنی ماموریت‌هایی دارد. ما در رابطه با وقف دو نوع موقوفه داریم. یکی موقوفاتی است که متولی دارند و دیگری موقوفاتی که فاقد متولی هستند که موفوقات فاقد متولی مستقیما توسط اداره اوقاف اداره می‌شود و موقوفات دارای متولی هم تحت نظارت اوقاف هستند. ما در این نشست بنا داریم از پیشنهادات و نظرات نمایندگان پیرامون مسایل وقف و سلامت بهره ببریم. در همین جا اعلام می‌کنم که ما آماده همکاری با نمایندگان مجلس در راستای وقف و سلامت هستیم.

محمدی در ادامه گفت: ما یک سری انتظارات عمومی و تخصصی از مجلس شورای اسلامی در رابطه با موضوع وقف داریم. موضوع عمومی آن این است که همگان باید بدانند که وقف قبل از اسلام هم بوده و پیامبر اسلام آن را امضا و کامل‌تر کرده است و وقف یک سرمایه ماندگار است. ما برای کاهش فاصله طبقاتی ابراز همدری و ایجاد اخوت و برادری می‌توانیم از وقف بهره ببریم.

وی گفت: در بخش تخصصی هم باید بدانیم که سن جامعه رو به افزایش است و هزینه بیماری‌ها هم بسیار بالاست. ما طبق فرمایش مقام معظم رهبری می‌خواهیم خانواده‌ای اگر خدای نکرده مریضی داشت تنها دغدغه‌اش درمان باشد نه اینکه دغدغه هزینه را هم داشته باشد. باید کاری کنیم که افراد به سمت وقف بروند. این به معنی آن نیست که سازمان اوقاف و امور خیریه می خواهد موقوفات مردم را به نام خود کند بلکه ما می‌خواهیم به وقف‌های مردم هویت ببخشیم. ما در وقف‌نامه‌ها در هر جایی که سند داشته‌ایم توانسته‌ایم از آن وقف دفاع کنیم و از 15 رمضان سال 89 ابلاغ کرده‌ایم که هیچ کس حق ندارد سند اجاره‌ای دستی در موقوفات تنظیم کند بلکه تمام سندها باید به صورت سیستمی انجام شود. ما در وقف بیش از 800 نوع موقوفات داریم که باید از آن‌ها استفاده کنیم.

انتهای پیام

کد N972589

وبگردی