آفتاب
سخنگوی نخست‌وزیر عراق اعلام کرد

موافقت بغداد با تشکیل کمیته‌ای برای همکاری با روسیه، ایران و سوریه برای مقابله با داعش

موافقت بغداد با تشکیل کمیته‌ای برای همکاری با روسیه، ایران و سوریه برای مقابله با داعش

سخنگوی نخست‌وزیر عراق گفت که بغداد با تشکیل کمیته‌ای برای همکاری با روسیه، ایران و سوریه برای مقابله با داعش موافقت کرده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، سعد الحدیثی، سخنگوی حیدرالبعادی نخست وزیر عراق روز یک شنبه در گفت و گو با خبرگزاری فرانسه اعلام کرد: بغداد برای تشکیل یک کمیته مشترک به منظور افزایش هماهنگی اطلاعاتی با روسیه، ایران و سوریه برای مقابله با نیروهای داعش در منطقه موافقت کرده است.

سخنگوی نخست وزیر عراق افزود: هدف از تشکیل این کمیته که قرار است میان این چهار کشور و با حضور تمامی آنها تشکیل شود تبادل اطلاعات نظامی و به علاوه تجزیه و تحلیل اطلاعات است.

وی تصریح کرد:‌ این کانون قرار است روی نظارت بر تحرکات تروریست‌ها و از بین بردن ظرفیت آن‌ها متمرکز باشد.

الحدیثی مشخص نکرد که این کمیته چه زمانی کار خود را آغاز خواهد کرد.

فرماندهی عملیات مشترک ارتش عراق نیز اعلام کرد، همکاری با مسکو علیه داعش در حالی انجام می‌شود که شمار زیادی از روس‌ها وارد همکاری با نیروهای داعش شده‌اند.

روسیه در هفته‌های اخیر مشارکت نظامی خود در سوریه را افزایش داده است و همچنان بر لزوم حضور دمشق در تلاش‌های بین‌المللی برای جنگ علیه داعش تاکید می‌کند.

به گزراش ایسنا، خبرگزاری رویترز به نقل از فرماندهی عملیات مشترک ارتش عراق گزارش داد: مسئولان نظامی عراق در همکاری اطلاعاتی و امنیتی در بغداد با روسیه، ایران و سوریه برای مقابله با نیروهای داعش مشارکت می‌کنند.

فرماندهی عملیات مشترک ارتش عراق روز شنبه بیانیه‌ای منتشر و اعلام کرد، این توافق با افزایش نگرانی روسیه از حضور هزاران تروریست از روسیه و کسانی که در اقدامات جنایتکارانه داعش مشارکت دارند صورت گرفته است.

ابراهیم جعفری وزیر امور خارجه عراق روز جمعه در نیویورک گفته بود بغداد تاکنون پذیرای هیچ مشاور نظامی روس برای کمک به نیروهای عراقی نبوده است.

فرماندهی عملیات مشترک ارتش عراق در حالی این بیانیه را منتشر کرده است که کرملین روز جمعه ادعای یک رسانه آمریکایی مبنی بر تشکیل یک مرکز همکاری مشترک میان روسیه، ایران و سوریه در بغداد را برای مقابله با داعش تکذیب کرد.

همچنین حسن دانایی فر سفیر ایران در عراق ضمن رد این اخبار، گفت: انتشار مساله شایعه است و اخبار این‌چنینی موضوع جدی و اساسی نیست و با پخش این اخبار به دنبال پیاده کردن اهداف دیگری هستند. حدودا 10 روزی است که این اخبار به‌ شکل‌های مختلف بیان می‌شود اما به این صورت که رسانه‌ها منتشر کردند نیست.

وی درباره رویکرد ایران در مقابله با داعش و کمک به دولت عراق در این زمینه تصریح کرد: ایران به طور جدی برای مبارزه با داعش در کنار نیروهای عراقی در چارچوب مشاوره و آموزش و مسایل دیگر است چرا که داعش را موضوعی خطرناک می‌دانیم که توسط آمریکایی‌ها و دیگران در منطقه ساماندهی شدند. ایجاد و گسترش داعش چه از روی غفلت بوده باشد یا اشتباه محاسباتی به هر دلیل که به وجود آمده است باید از بین برود.

سفیر کشورمان در عراق در پاسخ به این پرسش که ایران از همکاری مشترک با کشورهای مختلف برای مقابله با داعش در عراق استقبال می‌کند تصریح کرد: ما برنامه‌های خود را دنبال می‌کنیم و در این شرایط با برنامه‌ها و ضرورت‌هایی که تشخیص می‌دهیم کار را دنبال می‌کنیم. در این زمینه اتکاء ما به خودمان است نه دیگران. کمک ما به عراق در مقابله با داعش بر حسب هماهنگی و مطالبه‌ای است که از سوی دولت و حکومت عراق صورت گرفته است.

دانایی‌فر درباره همکاری مشترک میان کشورهای منطقه از جمله روسیه، عراق، سوریه و ایران خاطرنشان کرد: این موضوعی است که باید دولت و حکومت عراق پیگیری کند.

وی ادامه داد: مبارزه با داعش وظیفه همه کشورهای منطقه است و حتی آنها که این تروریست‌ها را تربیت و حمایت کردند باید این مسیر را متوقف کرده و به صف مبارزه با داعش بپیوندند در عین حال دولت عراق است که باید از کشورها بخواهد در مقابله مشترک با داعش در عراق شرکت کنند.

انتهای پیام

کد N972568

وبگردی