آفتاب

بند مجوزها بر دست و پای گردشگری

بند مجوزها بر دست و پای گردشگری

‌مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی وجود موانع و کانال‌های پیچیده اخذ مجوز جهت سرمایه‌گذاری در حوزه گردشگری را دلیل عدم پیشرفت مد نظر در حوزه رونق گردشگری عنوان کرد.

سید محمد حسینی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)- منطقه مرکزی - وضعیت گردشگری استان به حد رضایت‌بخشی نرسیده و در خصوص تأمین زیرساخت‌های این حوزه بیشتر باید تلاش شود. موانع سازمانی، غیر سازمانی، بخش دولتی و بخش خصوصی زیادی در مسیر توسعه صنعت گردشگری وجود دارد که باید مرتفع شود.

وی رونق گردشگری را منوط به ایجاد فضاهای مطلوب دانست و با اشاره به کمبود بودجه، محقق شدن این امر را مشروط به وجود سرمایه‌گذار عنوان کرد و افزود: قواعد و قوانین متنوع کمیسیون‌ها، سازمان‌ها و نهادهای مختلفی که سرمایه‌گذار در حوزه گردشگری باید از آنها مجوز اخذ کند، به قدری پیچیده است که در بسیاری از موارد شاهد پشیمان شدن سرمایه‌گذار و یا معطلی چند ساله او هستیم.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری استان نگاه بروکراسی‌مدارانه برخی مدیران دستگاه‌های اجرایی مرتبط و قوانین سخت و پیچیده‌ای که باید تلطیف شود را از دیگر دلایل کاهش رغبت سرمایه‌گذاری در این حوزه عنوان کرد.

حسینی توجه به بسته سرمایه‌گذاری را یک راه‌حل مطلوب جهت برون‌رفت از مشکلات این حوزه دانست و تصریح کرد: ما طبق مطالعات صورت گرفته برای استان طرح جامع گردشگری تهیه کرده‌ایم و در این طرح مسیرها محوربندی شده و به تبع آن برای هر شهرستان نیز طرح تهیه شده است.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان با بیان اینکه چشم‌انداز سرمایه‌گذاری در محورهای تعریف شده طرح جامع به واسطه این بسته سرمایه‌گذاری در اختیار سرمایه‌گذار جهت اطمینان حاصل شدن از بازگشت سرمایه ادامه داد: طبق بسته سرمایه‌گذاری در نظر گرفته شده حجم و نوع سرمایه‌گذاری، مسیرهای توسعه، وظایف سازمان‌های دولتی و بخش خصوصی و نیز بانک‌ها در حوزه خدمات دهی به سرمایه‌گذار مشخص شده تا سرمایه‌گذار از روند و امکانات کار کاملا مطلع شود.

وی این بسته سرمایه‌گذاری را با وجود سلیقه‌های متنوع سازمان‌ها در اعطای مجوز به سرمایه‌گذاران بی‌اثر دانست و عنوان کرد: این بسته سرمایه‌گذاری باید ملاک کار همه سازمان‌ها قرار گیرد.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان ضمن تأکید بر اهمیت زمان برای سرمایه‌گذاران با توجه به راکد ماندن سرمایه آنها، بیان کرد: در کشورهای پیشرفته چه در حوزه گردشگری و چه در حوزه ساخت‌وساز یک سازمان خاص مسئول صدور مجوز می‌شود که این امر موجب تسریع روند امور خواهد شد.

حسینی ادامه داد: باید همه مجوزهای مورد نیاز سرمایه‌گذار بخش گردشگری از طریق میراث‌فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری صادر شود تا به این طریق یک سرمایه‌گذار طبق نقشه راهی که از طریق بسته سرمایه‌گذاری در اختیارش می‌گذارد و اخذ مجوزهای مورد نیاز در کم‌ترین زمان ممکن نسبت به سرمایه گذاری اقدام کند، چراکه با این شیوه رغبت سرمایه‌گذاران برای ورود به این حوزه را نیز شاهد خواهیم بود.

وی به لزوم نگاه وسیع به این حوزه تأکید و بیان کرد: تنها نگاه سازمانی صرف نمی‌تواند توسعه صنعت گردشگری را رقم زند، بلکه باید نگاه وسیع و فراگیر همه سازمان‌ها و دستگاه‌ها وجود داشته باشد تا شاهد توسعه این صنعت به نحو مطلوبی باشیم.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان در پاسخ به این سوال که چرا تا به حال در نظر گرفتن یک متولی جهت صدور مجوزهای مورد نیاز برای سرمایه‌گذاری در این بخش انجام نشده عنوان کرد: این پیشنهاد در سال‌های گذشته مطرح شده ولی تا کنون محقق نشده و جهت تحقق نیاز به ورود و دخالت دولت داریم.

حسینی همچنین در نظر گرفتن چند عنصر تشویقی برای سرمایه‌گذاران از ناحیه دولت را امری ضروری در رونق این حوزه دانست و تصریح کرد: واگذاری زمین به سرمایه‌گذاران به صورت سهل‌الوصول‌تر از جمله اقداماتی است که باید مد نظر قرار گیرد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ضمن اشاره به محقق نشدن 330 میلیارد تومان تسهیلات درخواستی سرمایه‌گذاران استان ادامه داد: تسهیلات بانکی از جمله مواردی است که نوعی تشویق به سرمایه‌گذاری در بخش گردشگری محسوب می‌شود ولی با توجه به دیر بازده بودن سرمایه‌گذاری این حوزه نیاز است که تنفسی حدود پنج سال بدون سود دوران مشارکت برای سرمایه گذار در نظر گرفته شود.

وی معافیت سه ساله از پرداخت مالیات را از دیگر موارد تشویقی مورد نیاز برای سرمایه‌گذاران این بخش دانست.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ادامه داد: ما همچنین به شهرداری پیشنهاد داده‌ایم که جهت صدور مجوز برای این نوع سرمایه‌گذاری‌ها مبلغی دریافت نشود و مجوزها با توجه به پایداری و استمرار مکان‌هایی که احداث می‌شود و سوددهی بیشتر در زمان بهره‌برداری، به صورت رایگان در اختیار سرمایه‌گذار قرار داده شود.

حسینی با عنوان این نکته که در نظر گرفتن این امتیازها برای دولت با توجه به شرایط اقتصادی کشور ممکن است دشوار باشد، افزود: بهتر است این گونه اقدامات و در نظر گرفتن عنصر تشویقی برای سرمایه‌گذاران در استان‌هایی نظیر استان مرکزی که جاذبه کمتری جهت سرمایه‌گذاری در حوزه گردشگری دارد انجام شود.

انتهای پیام

کد N972210

وبگردی