آفتاب
/فاجعه منا/

چرا انتشار عکس‌های فاجعه منا مهم است؟

چرا انتشار عکس‌های فاجعه منا مهم است؟

رییس انجمن صنفی عکاسان مطبوعات معتقد است، تأثیر انتشار عکس‌های «فاجعه منا» آن‌قدر زیاد است که نمی‌توان موضوع ارائه‌ی آن‌ها را نادیده گرفت.

کاووس صادقلو در گفت‌وگو با خبرنگار بخش هنرهای تجسمی ایسنا درباره‌ی انتشار عکس‌های فاجعه منا در رسانه‌ها، اظهار کرد: برای انتشار عکس‌های فاجعه منا در رسانه‌ها نباید فیلتر خاصی وجود داشته باشد. تأثیر این عکس‌ها و تصاویر آن‌قدر زیاد است که نمی‌توان ارائه‌ی آن‌ها را نادیده گرفت. انتشار این عکس‌ها در رسانه‌های مختلف دنیا که مخاطبان زیادی دارند باعث می‌شود نه‌تنها عربستان، بلکه کشورهای دیگر هم برای اتفاق‌ها و رویدادهای این‌چنینی فکری کنند.

او به ضرورت توجه به حضور عکاسان رسانه‌های مختلف در رویدادهایی مانند مناسک حج اشاره کرد و گفت: اگر نگاه‌مان به این موضوع حرفه‌ای باشد، داشتن عکس اختصاصی از اتفاقی مثل فاجعه منا برای هر کشور و در رده‌های بعدی، برای هر رسانه‌ای اهمیت زیادی دارد. هرچند این موضوع چند سالی است در رسانه‌های ما کم‌رنگ شده و به داشتن عکس اختصاصی توجه زیادی نمی‌شود، اما در دنیا ارزش و اهمیت زیادی دارد.

صادقلو همچنین بیان کرد: در کشور ما به این موضوع در حد روابط عمومی نگاه می‌شود و بیشتر رفع تکلیف است. معمولا از همه‌ی طیف‌ها از جمله خبرنگار، مداح، فیلمبردار و ... در کاروان‌های اعزامی به مناسک حج هستند، اما به حضور عکاسان توجه لازم نمی‌شود. این موضوع حتما باید در مطبوعات بررسی شود. تا وقتی خود مطبوعات به این موضوع اهمیت ندهند و تلاشی برای حضور عکاسان‌شان در این رویدادهای عظیم نداشته باشند، مسؤولان هم توجهی نخواهند داشت.

رییس انجمن صنفی عکاسان مطبوعات افزود: نباید نگاه‌ها طوری باشد که وقتی اتفاقی مثل فاجعه منا رخ می‌دهد تازه یادمان بیفتد که ای داد بیداد، کاش ما هم یک عکاس داشتیم تا بتواند از اتفاقات، تصویر تهیه کند. از طرف دیگر حتما نیازی نیست فاجعه‌ای رخ دهد تا ضرورت حضور عکاس احساس شود، عکاس‌ها می‌توانند با حضور در مناسک حج با رویکردهای مستند و اجتماعی، تصاویر ماندگاری را ثبت کنند.

او اضافه کرد: به‌خاطر شرایطی که وجود دارد، عکاسان ما در عربستان به راحتی نمی‌توانند فعالیت کنند. به‌عنوان مثال به یک عکاس فرانسوی خیلی راحت‌تر مجوز عکاسی می‌دهند تا یک عکاس ایرانی. تلاش برای از بین برد مشکلات عکاسان و گرفتن مجوز فعالیت آن‌ها در این کشور هم می‌تواند گام بعدی باشد.

انتهای پیام

کد N971747

وبگردی