آفتاب

مرمت و بازسازی کاخ ‌رضاخانی خوش ییلاق ‌آزادشهر

مرمت و بازسازی کاخ ‌رضاخانی خوش ییلاق ‌آزادشهر

‌بنای تاریخی کاخ خوش ییلاق واقع در شهرستان آزادشهر مرمت و بازسازی شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران‌(ایسنا)،‌ معاون میراث فرهنگی این اداره کل با اعلام این مطلب گفت: این بنا در سال 91 از محل اعتبارات ملی با اعتباری بالغ بر 165 میلیون تومان خریداری شد و در سه فاز مورد مرمت قرار گرفت.

حمید عمرانی رکاوندی درادامه افزود: با توجه به اینکه در نظر است بنای کاخ رضاخانی در جوار روستای خوش‎ییلاق از توابع شهرستان آزادشهر مورد بهره‎برداری قرار گیرد، این بنای تاریخی درفاز اول درسال 92 با اعتباری بالغ بر 350 میلیون ریال مرمت شد واستحکام بخشی و مرمت زیرزمین صورت گرفت.

وی ادامه داد: در فاز دوم ودر سال 93 با اعتبار1800 میلیون ریال مرمت ساختمان صورت گرفت.

معاون میراث فرهنگی گلستان گفت: در فاز سوم نیز در سال 94 نسبت به محوطه سازی و احداث فضاهای خدماتی و همچنین مسیر دسترسی اقدام خواهد شد.

عمرانی خاطر‌نشان کرد: این کاخ بر بالای تپه‌ای باستانی است که مربوط به معماری دوره اول پهلوی بوده و در زمانی از آن به عنوان کاخ تابستانی پهلوی اول استفاده می‌شد که بعد از آن به عنوان مدرسه کاربری داشته است.

این بنا دارای مساحتی بالغ بر 250 مترمربع با پوشش سقف شیروانی از جنس حلب در یک طبقه در جهت شمالی جنوبی و بر روی تپه‎ای (تپه خوش‎ییلاق) به ارتفاع حدودا هشت متری از سطح خیابان احداث شده است. مصالح بکار رفته در کاخ رضاخانی شامل چوب، آجر، گل آهک، سیمان، حلب می‎باشد و سازه بنا از جنس آجر است و در پوشش سقف بنا از چوب استفاده شده و این بنا دارای تزئینات گچی و آهکی در ستون‎ها و سرستون‎ها‌ست.

تپه خوش‎ییلاق با شماره 8663 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده و قدمت آن به هزاره اول بر می‎گردد.

انتهای پیام

کد N971546

وبگردی