آفتاب
/فاجعه منا/

شهاب مرادی: امروز وقت هم‌دردی با از دست رفتگان فاجعه مناست نه انتقاد

شهاب مرادی: امروز وقت هم‌دردی با از دست رفتگان فاجعه مناست نه انتقاد

یک کارشناس مسایل مذهبی گفت: با توجه به تاکید بزرگان دین اسلام بر انجام مناسک حج و هم‌چنین با توجه به از دست دادن جمع کثیری از هم‌وطنان‌مان در فاجعه منا از همه درخواست می‌کنم تا با حس انسان‌دوستانه و احترام با این موضوع برخورد کنند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، حجت الاسلام والمسلمین شهاب مرادی که در برنامه امشب «متن، حاشیه» شبکه سوم سیما که به موضوع فاجعه منا می‌پرداخت از طریق تماس تلفنی حضور داشت در رابطه با برخی مطالب منتشر شده در فضای مجازی مبنی بر این که ایرانیان نباید پولی که می‌توانند صرف فقرا و امور خیریه شود را به واسطه حج از کشور خارج کنند گفت: این جور اظهاراتی که در فضای مجازی منتشر می‌شود چند بخش است. یکی این که واقعا برخی از روی جهالت این صحبت‌ها را می‌کنند و می گویند ایرانی‌ها ناراحت هستند. خب این ناراحتی برای همه ما وجود دارد.

او ادامه داد:‌ بخشی دیگر از صحبت‌های منتشر شده در فضای مجازی در رابطه با صرف نکردن پول مردم کشورمان در حج نیز به این تفکر بازمی‌گردد که ما نباید به ظالم کمک کنیم. آن‌ها معتقد هستند که نباید به یک رژیم کودک‌کشی که در یمن جنایت می‌کند و از تروریست‌ها و داعش حمایت می‌کند کمک کرد. آن‌ها فکر می‌کنند پول ما برای عمران و آبادی عربستان است و کمک زیادی به آن‌ها می‌کند.

حسینی در بخش دیگر از صحبت‌های خود با اشاره به این که برخی انتقادها راجع به صرف پول حجاج در عربستان به نداشتن اعتقادات مذهبی بازمی گردد اظهار کرد: برخی که این صحبت‌ها را می‌کنند به دین علاقه‌ای ندارند و دنبال بهانه‌جویی هستند. شاید این مسایل به خاطر این باشد که ما اطلاعات کمی در اختیار مردم قرار می‌دهیم. این وظیفه ما است که اطلاعات علمی را در اختیار مردم قرار بدهیم.

وی ادامه داد: درآمد حاصله از حج عربستان در سال 2014 یک درصد تولید ناخالص داخلی این کشور است. عربستان 500 میلیارد دلار از فروش نفت به دست می‌آورد که در سال 2014، تنها 8 میلیارد دلار از کل حج عمره درآمد داشته است. بنابراین همه پول عربستان از حج تامین نمی‌شود.

این کارشناس مسایل مذهبی با تاکید بر اهمیت حج در دین اسلام خاطرنشان کرد: آخرین توصیه امیرالمومنین به حسنین برپا نگه داشتن حج بود. هم‌چنین تمام ائمه و بزرگان دین ما نیز بر مناسک حج تاکید زیادی داشته‌اند. صواب حج از بسیاری مناسک دیگر بالاتر است.

وی در پایان در رابطه با شائبه‌ای که درباره رفتن به حج به وجود آمده است نیز توضیح داد: ما یک مساله انسانی و یک مساله اسلامی داریم و آن این است که حتی اگر یکی از شهروندان ما در خارج از کشور در یک کازینو کشته شود این موضوع باعث ناراحتی ما است. چرا که یک هم وطن را از دست داده‌ایم. در رابطه با حجاج نیز ما همین حس ناراحتی را داریم کما این که آن‌ها افرادی بسیار پاک بوده‌اند و مظلومانه کشته شده‌اند و در حال حاضر هنگام هم‌دردی و تسلیت است.

انتهای پیام

کد N971286

وبگردی