آفتاب
/فاجعه منا/

امیرعبداللهیان: مسوولان عربستانی به جای فرافکنی شجاعانه مسوولیت حادثه منا را بپذیرند

امیرعبداللهیان: مسوولان عربستانی به جای فرافکنی شجاعانه مسوولیت حادثه منا را بپذیرند

معاون وزیر خارجه ایران گفت:‌ مسوولان عربستان سعودی به جای فرافکنی و توجیهات بی‌اساس شجاعانه مسوولیت فاجعه منا را بپذیرند و در این مرحله به عنوان یک اقدام اسلامی و انسانی همه تلاش خود را برای شناسایی مفقودان حادثه حج و انتقال پیکر مطهر جان‌باختگان معطوف کنند.

به گزارش خبرنگار سیاسی خارجی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، حسین امیرعبداللهیان، معاون عربی و آفریقای وزیر امور خارجه در برنامه تلویزیونی «حاشیه، متن» که امشب از شبکه سوم سیما پخش می‌شد به بیان توضیحاتی در رابطه با عملکرد وزارت امور خارجه کشورمان و پیگیری‌های انجام شده در قبال فاجعه منا پرداخت.

امیرعبداللهیان در پاسخ به این سوال که قرار بود تیمی از وزارت امور خارجه به عربستان سعودی اعزام شوند؟ گفت: ما پیگیر اعزام آقای قشقاوی، معاون کنسولی‌مان به عربستان بودیم، و هم‌چنین هیات دولت نیز تصمیم گرفته که آقای دکتر جنتی، وزیر ارشاد در راس این هیات به عربستان سعودی سفر کنند.

او ادامه داد:‌ ما با توجه به تاخیری که از سوی طرف سعودی برای صدور روادید صورت گرفته است کمی با تاخیر مواجه شدیم. آن‌ها در رابطه با این تاخیر توضیح داده‌اند که به دلیل عید قربان حدود 5 روز دستگاه‌های عربستان تعطیل هستند ولی این دلیل قانع‌کننده‌ای نیست و در همین راستا من امروز شخصا کاردار عربستان را خواستم و در مورد تسریع در شناسایی مفقودین،‌ انتقال پیکر جان‌باختگان و مجروحان، هم‌چنین درخصوص ضرورت اعطای روادید فوری به هیات اعزامی جمهوری اسلامی ایران به ریاست آقای جنتی تاکید کردم.

معاون عربی و آفریقای وزیر امور خارجه کشورمان ادامه داد: کاردار عربستان گفت که مطالب عنوان شده از سوی‌مان را به وزارت امور خارجه و دستگاه‌های ذی‌ربط کشورش منتقل شده است و نسبت به اعطای روادید اقدام خواهند کرد بنابراین ما باید منتظر اقدامات اداری آن‌ها باشیم اما باز هم پیگیری‌های ما ادامه دارد.

امیرعبداللهیان در پاسخ به این سوال که تاکنون سه بار کاردار عربستان سعودی احضار شده است و آیا این احضارها تاثیری داشته است یا خیر؟ خاطرنشان کرد: متاسفانه روند کارها از سوی طرف سعودی قدری کند دنبال می‌شود و این کندی به دلیل سوء مدیریت کارگزاران بخش حج در عربستان سعودی است. در عین حال این پیگیری‌ها و احضارها منجر به این شد که آقای محمد بن نایف، ولیعهد عربستان نماینده ویژه‌ای را خدمت نماینده ولی فقیه و سرپرست حجاج ایرانی در چادر محل استقرار ایشان ارسال کنند و همه نکاتی را که مدنظر آقای قاضی عسکر بود را بیان کردند. هم‌چنین شب گذشته نیز مجددا محمد بن نایف، ولیعهد عربستان پیامی را دادند مبنی بر این که ما به سرعت دستور دادیم کارها پیش برود.

وی با بیان این که به دنبال اقدامات دیپلماتیک صورت گرفته وضعیت تعدادی از مجروحان کشورمان مشخص شد، افزود: پس از فراخوانی کاردار عربستان در ایران، تلاش‌های سفارت ایران در ریاض، بعثه مقام معظم رهبری در جده، تعدادی از مجروحان کشورمان در بیمارستان‌ها توسط بخش پزشکی کشورمان تعیین وضعیت شده‌اند ولی با توجه به به‌هم ریختگی سعودی‌ها در دستگاه‌های مرتبط با حج هنوز سرعت مورد انتظار ما حاصل نشده است.

در بخش دیگری از این برنامه مجری تلویزیون خطاب به امیرعبداللهیان گفت وضعیت برای هلال احمر فرق می‌کند و عربستان باید به آن‌ها به صورت فوری اجازه همکاری و امدادرسانی بدهد، بنابراین آیا لازم نیست وزارت خارجه ما فشار بیش‌تری به آن‌ها بیاورد؟ و هم‌چنین آیا بهتر نبود که وزیر امور خارجه کشورمان نیز در محل حضور یافته و بر عملکردها به صورت مستقیم نظارت داشته باشد؟ که وی در پاسخ به این سوال مجری گفت: اقداماتی که ما انجام می‌دهیم به وسیله زبده‌ترین مدیران مربوط در زمینه حج و زیارت در جده پیگیری می‌شود و نیازی نیست که ما کمک‌های پزشکی و دارویی به آن‌ها داشته باشیم. در حال حاضر حدود 300 کادر پزشکی ما در جده و در مدینه مستقر هستند و از نظر امکانات نیز با وجود این که ما اعلام کردیم آمادگی داریم حجاج دیگر کشورهایی که در این حادثه دچار مصدومیت شدند نیز کمک رسانی داشته باشیم و تدابیر لازمی اندیشیده شده بود ولی طرف سعودی مشکل امکانات ندارد بلکه مساله آن‌ها سوء مدیریت اجرایی کارگزاران حج آن‌ها است.

این دیپلمات ارشد ایرانی ادامه داد:‌ در مورد حضور وزیر خارجه کشورمان نیز باید بگویم آقای دکتر ظریف دو روز قبل از این حادثه در نیویورک بودند و ملاقات‌هایی از قبل تعیین شده داشتند. شاید بتوان گفت در شبانه روز ما بیش از 30 بار در تماس مستقیم با هم هستیم و ایشان در تمام این لحظات پیگیر مسایل بودند و حتی امروز ساعت 3:30 بامداد به وقت نیویورک به من زنگ زدند و گفتند اصلا طی این شب‌ها نتوانسته‌اند بخوابند و واقعا تا صبح بیدار بوده و به صورت مکرر پیگیر موضوع هستند.

امیرعبداللهیان با اشاره به پیگیری‌های ظریف در قبال فاجعه منا و برقراری ارتباط با سازمان‌ها و مسوولان مرتبط در نیویورک تاکید کرد: آقای ظریف با دبیرکل سازمان ملل کنفرانس اسلامی، هیات‌های مختلف و سازمان‌های مربوط در حال برقراری ارتباط و پیگیری موضوع هستند. همه ظرفیت‌های ما هم در عربستان سعودی، هم تهران و هم در نیویورک بسیج شده‌اند تا به واقعه رسیدگی کنند ولی درنظر بگیرید بیش از 2 هزار قربانی در این حادثه وجود دارد و برخی از کشورها بالغ بر 500 نفر آمار کشته دارند که جزییات آن را ممکن است طی روزهای آینده اعلام کنند و البته برخی از کشورها هم برای آن‌که بتوانند خودشان مدیریت داشته باشند برخلاف جمهوری اسلامی ایران که به طور لحظه‌ای اطلاع‌رسانی می‌کنند آمار کشته‌شده‌ها را پنهان نگه داشته‌اند.

وی در پایان درخصوص این که برخی مباحث مطرح شده است که عربستان سعودی می‌خواهد ایرانی‌ها را مقصر فاجعه منا جلوه دهد؟ نیز گفت: هیچ مقام رسمی سعودی چنین اظهارنظری نکرده است بلکه برخی از سایت‌ها در فضاهای مجازی چنین حرف نامربوطی را مطرح کرده‌اند. آن چه را که ریشه‌یابی شده و نسبت به علت این حادثه می‌توان از نام برد، سوء مدیریت کارگزاران اجرایی حج از جانب عربستان سعودی بوده است و طبیعی است که هیچ مساله‌ای در این رابطه به جمهوری اسلامی ایران باز نمی‌گردد. من این امر را صریحا به کاردار سعودی‌ها نیز گفتم و در دیدار با سفیر کشورمان در ریاض نیز از او خواستم این موضوع را دنبال کند که مسوولان عربستان سعودی به جای فرافکنی و توجیهات بی اساس شجاعانه مسوولیت این موضوع را بپذیرند.

انتهای پیام

کد N971271

وبگردی