آفتاب

رئیس‌جمهور لیتوانی خواستار لغو حق وتوی اعضای شورای امنیت است

رئیس‌جمهور لیتوانی خواستار لغو حق وتوی اعضای شورای امنیت است

دفتر رئیس‌جمهور لیتوانی اعلام کرد، رئیس‌جمهور این کشور قصد دارد در هفتادمین نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل پیشنهاد دهد حق وتو از اعضای دائم شورای امنیت این سازمان در موارد حاد سلب شود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، دفتر "دالیا گریبائوس‌کایته"، رئیس‌جمهور لیتوانی اعلام کرد، وی قصد دارد توجه رهبران جهان را به " مسئله لغو حق وتو برخی از اعضای شورای امنیت و لزوم تغییرات در فعالیت شورای امنیت سازمان ملل به ویژه از بین رفتن حق وتو در مواردی نظیر نسل‌کشی، جرائم جنگی، جرم علیه بشریت و خشونتهای بیرحمانه " جلب کند.

بر اساس اعلام دفتر رئیس‌جمهور لیتوانی، تلاشهای سازمان ملل برای مقابله با مسائل مهم فعلی شامل تروریسم، بحران مهاجران و همچنین اطلاع‌رسانی و جنگ هیبریدی نتایج کمی در پی داشته است.

ماه ژوئیه مالزی پیش‌نویس قطعنامه‌ای را به شورای امنیت سازمان ملل ارائه کرد و خواهان تشکیل یک دادگاه مستقل سازمان ملل برای شناسایی و پیگرد مسببان فاجعه سقوط هواپیمای مسافربری MH17 شد. روسیه این قطعنامه را وتو کرد و گفت ممکن است این دادگاه با هدف پنهان کردن کوتاهی‌ها در تحقیقات تشکیل شود و تصریح کرد گزارش رسمی درباره این حادثه که قرار است ماه اکتبر منتشر شود باید قبل از هر گونه تصمیم‌گیری انتشار یابد.

انتهای پیام

کد N971196

وبگردی