آفتاب

نشنال اینترست: مرحله سخت توافق هسته‌ای برای اوباما محافظت از برجام است

نشنال اینترست: مرحله سخت توافق هسته‌ای برای اوباما محافظت از برجام است

یک پایگاه خبری تحلیلی با اشاره به تلاش‌های جمهوری‌خواهان آمریکا برای ممانعت از اجرای برجام گزارش داد: مرحله سخت توافق هسته‌ای برای اوباما سر رسیده است که همان محافظت از توافق است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از پایگاه خبری- تحلیلی نشنال اینترست، در پی تلاش موفقیت‌آمیز 42 سناتور دموکرات در مخالفت با قطعنامه رد توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5، این توافق توانست از بررسی‌ها و رای‌گیری کنگره با موفقیت بیرون آید. این پیروزی دولت باراک اوباما، رییس‌جمهور آمریکا را بر آن داشت تا از تلاش‌های قبلی خود برای تصویب قانونی مهم درس بگیرد و برای حفاظت از توافق هسته‌ای‌اش با ایران و اجرای مؤثر آن از طریق کنگره تلاش کند. به هر حال، حفظ این توافق نیازمند تلاش‌های بیش‌تری است.

دولت اوباما درباره توافق هسته‌ای یک تلاش هماهنگ را آغاز کرده است. جان کری، وزیر امور خارجه و ارنست مونیز، وزیر انرژی آمریکا در گفت‌وگوها درباره ابعاد فنی توافق و تشریح مفاد آن برای افراد غیرمتخصص فعالانه تلاش کردند. هم‌چنین اوباما و جو بایدن، معاون رییس‌جمهور و کارکنان اصلی دفتر ریاست جمهوری آمریکا در این زمینه مشارکت کاملی داشتند.

نشنال اینترست در ادامه نوشت: اما هنوز نبرد در زمینه توافق هسته‌ای پایان نیافته است. نمونه بارز این امر تجربه مربوط به قانون خدمات درمانی موسوم به "اوباما - کر" است. مجلس نمایندگان آمریکا که اکنون تحت کنترل جمهوری‌خواهان است، 50 بار برای لغو این قانون رای گیری کرده بود. تک تک نامزدهای جمهوری‌خواه انتخابات ریاست جمهوری سال 2016 وعده داده‌اند این قانون را لغو کنند و هیچ طرح و اصلاحیه‌ای نیز جایگزین آن نکنند.

به نظر می‌رسد بیش‌تر نامزدهای جمهوری‌خواه اتخابات ریاست جمهوری تنها در این مورد اختلاف نظر دارند که آیا از همین ابتدا توافق هسته‌ای را برهم بزنند یا منتظر پایان دوره ریاست جمهوری اوباما و ورود خود به کاخ سفید بمانند.

سناتور لیندزی گراهام که نمی‌تواند تا آن زمان منتظر بماند، تهدید کرده است با بودجه مورد نیاز آژانس بین المللی انرژی اتمی برای اجرای توافق مخالفت خواهد کرد، مگر این که آژانس توافق محرمانه با ایران را نقض کند. در واقع، برخی از اعضای کنگره به اشتباه ادعا می‌کنند تا زمانی که این توافقات محرمانه که آمریکا عضو آن نیست، به کنگره ارسال شود، بررسی 60 روزه حتی آغاز نشده است.

هم‌چنین سازمان ائتلاف در برابر ایران هسته‌ای با امید به بر هم زدن توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5، پیش‌نویس قانونی را برای اعمال تحریم کشورها به صورت جداگانه علیه ایران تهیه کرده است. هرچند به طور قطع، با توجه به ناتوانی این سازمان و نداشتن اختیارات برای قانونگذاری، اعضای مجلس نمایندگان تهدید کرده‌اند از این سازمان شکایت کنند.

به هر حال، دولت اوباما باید خود را برای واکنش فعالانه به تلاش‌های آتی مخالفان برای برهم زدن توافق هسته‌ای آماده کند و نباید اجازه دهد این تلاش‌ها مانع از اجرای درست این توافق شود.

انتهای پیام

کد N971053

وبگردی