آفتاب

انحلال گارد ریاست‌جمهوری بورکینافاسو

انحلال گارد ریاست‌جمهوری بورکینافاسو

رئیس‌جمهور انتقالی بورکینافاسو با امضای سندی دستور منحل کردن گارد ریاست‌جمهوری این کشور را که در هفته پیش دست به کودتا زد، صادر کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، مایکل کافاندو، رئیس‌جمهور موقت بورکینافاسو همچنین فرمانده نیروهای گارد ریاست‌جمهوری و وزیر امنیت این کشور را اخراج کرد.

نیروهای مسلح بورکینافاسو با انتشار بیانیه‌ای آغاز خلع سلاح این گارد را اعلام کرد.

این تصمیم از سوی کافاندو طی اولین نشست کابینه و پس از دیدار وی با یاکوبا ایساک زیدا، نخست‌وزیر موقت این کشور و سایر وزرا اتخاذ شد. زیدا که دومین مقام ارشد در گارد ریاست‌جمهوری محسوب می‌شود پیشتر تمایل خود برای انحلال و خلع سلاح گارد ریاست‌جمهوری را ابراز کرده بود.

اعضای این گارد هفته گذشته با اعلام نارضایتی از ممنوعیت حضور حامیان رئیس‌جمهور اسبق این کشور در انتخابات آتی دست به کودتا زدند. بلیز کامپائوره، رئیس‌جمهور اسبق بورکینافاسو در پی قیام مردم این کشور در ماه اکتبر از قدرت برکنار شد.

رهبر این کودتا روز چهارشنبه در پی فشارهای منطقه‌ای و مردمی از سمت خود کناره‌گیری کرد. بنا به اعلام دولت در جریان کودتای اخیر دست‌کم 11 مامور پلیس کشته و 271 تن زخمی شدند.

کافاندو اکنون باید مقدمات برگزاری انتخابات را برای استقرار یک دولت دموکراتیک فراهم کند. قرار است این انتخابات در 11 اکتبر برگزار شود اما گمانه‌زنی‌ها حاکی از تعویق این انتخابات است.

انتهای پیام

کد N970885

وبگردی