آفتاب
محسن رضایی:

باید کمیته حقیقت‌یاب برای پیگیری حادثه منا تشکیل شود

باید کمیته حقیقت‌یاب برای پیگیری حادثه منا تشکیل شود

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان این که فرصت حضور روسای جمهور ایران در مجمع عمومی سازمان ملل تا به امروز از سوی روسای جمهور خوب استفاده شده است گفت: روسای جمهور ایران از طریق این بلند گوی بین‌المللی می‌توانند اعتقادات مردم و مواضع جمهوری اسلامی ایران را اعلام کنند.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، محسن رضایی در نشست خبری امروز خود با اشاره به این که اخیرا با سفیر آلمان جلسه‌ای داشته و سفیر آلمان معتقد است فاصله‌ی زیادی بین تصویر ایران در خارج با واقعیت درونی ایران وجود دارد اظهار کرد:‌ فرصت حضور در سازمان ملل و سخنرانی در این جایگاه توسط روسای جمهور برای شناساندن واقعیات درونی ایران و اعلام اعتقادات مردم و اعلام مواضع جمهوری اسلامی ایران بسیار مناسب است.

رضایی در این جلسه ضمن تاسف بار دانستن حادثه منا و تسلیت به مناسبت درگذشت تعداد زیادی از حجاج در این حادثه افزود:‌ اتفاق افتادن این حادثه دلایل مختلفی می‌تواند داشته باشد که از سوی کارشناسان طی روزهای اخیر مطرح شده است. یکی از آنها اختلاف دستگاه جدید حاکم در عربستان با قدیمی‌هاست که البته ما در این زمینه نظری نداریم. مورد بعدی عدم رعایت نیروهای امنیتی و بسته شدن سه خیابان باعث ایجاد تجمع شده است که به این جمعیت هر لحظه اضافه می‌شده، پس عده‌ای معتقدند نیروهای امنیتی باعث بسته شدن خیابان‌ها شدند و با مدیریت مکه هماهنگی نداشتند.

وی اضافه کرد: در نظر دیگری گفته می‌شود مراسم حج در مکه همیشه از سوی لشگری اداره می‌شده است و نیروهای امنیتی و پلیس نیز در این شرایط به آنها اضافه می‌شدند که وظیفه‌ی کنترل مراسم حج را بر عهده داشتند، اما چند ماه پیش این نیروها وارد یمن شده‌اند بنابراین نیروهای جدیدی بدون تجربه و دیدن آموزش‌های لازم که حتی بخوبی خیابان‌های منا و عرفات را بشناسند مسئولیت را بر عهده گرفتند که از عهده آن بر نیامدند.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به این که تقریبا 20 سال پیش به عنوان فرمانده سپاه سفری به خانه خدا داشتم گفت: در بررسی‌هایی که در این سفر انجام شد مشخص شد خیابان‌های این شهر توسط سیستم اطلاع رسانی و دوربین مداربسته به شدت کنترل می‌شود که البته این امکانات تا به امروز پیشرفت‌های بسیاری نیز باید داشته باشد. بنابراین حادثه اتفاق افتاده می‌تواند به صورت دقیق مورد بررسی قرار گیرد.

وی تصریح کرد: حادثه منا دو دلیل اصلی می‌تواند داشته باشد که یکی استفاده از نیروهای جدید بجای نیروهای قدیمی و با تجربه و آموزش دیده است و دوم تخلف نیروهای امنیتی گارد محافظ مقامات سلطنتی و عدم هماهنگی آنها با مدیریت مکه است که این دو دلیل بیشتر از سوی کارشناسان مطرح می‌شود.

محسن رضایی با بیان این که باید کمیته حقیقت‌یاب متشکل از کشورهای بیشتر آسیب دیده از جمله ایران، نیجریه و مصر و حتی چند کشور دیگر که مجروح و کشته داشتند شکل بگیرد خاطر نشان کرد: دولت سعودی باید همراهی‌های لازم را با این کمیته حقیقت یاب برای کشف واقعیت داشته باشد تا بتوانیم این حادثه را تحلیل کرده و از تکرار آن پیشگیری کنیم چرا که متاسفانه در سه سال گذشته قریب به ده هزار نفر در امن‌ترین نقطه مذهبی و دینی جهان کشته شدند.

وی با اشاره به اینکه پیشنهاد شکل گیری کمیته حقیقت از سوی آقای ظریف دنبال می‌شود اظهار کرد: اتفاق رخ داده به ضرر دولت عربستان است چرا که نظرات این دولت از سوی جامعه جهانی قابل قبول نیست بنابراین شکل گیری کمیته حقیقت یاب برای بررسی این حادثه به نفع دولت عربستان نیز خواهد بود.

محسن رضایی در پاسخ به این سوال که آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در رابطه با حادثه منا چه اقدام عملی خواهند داشت گفت: ایشان امروز نطق مفصلی قبل از دستور جلسه مجمع تشخیص داشتند و به شدت از این حادثه متاثر هستند اما فعلا برنامه خاصی ندارند مگر این که از طرف دولت یا مجامع رسمی از ایشان تقاضایی شود.

وی همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر این که در برخی از رسانه‌های مجازی شاهدیم که ایران را متهم به شکل گیری حادثه منا می‌کنند. ارزیابی شما در این رابطه چیست؟ گفت: به شبکه‌های مجازی نمی‌توان به عنوان موضع رسمی عربستان تکیه کرد. تاکنون مقامات رسمی عربستان از قضا و قدر سخن گفتند و در مورد ایران سخنی نگفتند. چرا که ایران نیز داغدار است و سه روز عزای عمومی در کشور اعلام شده است. پس طرح این مساله از سوی مقامات عربستان نبوده است.

وی در ادامه این جلسه ضمن گرامی‌داشت هفته دفاع مقدس و تبریک بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها به معلمان، دانشجویان و اساتید گفت: پژوهشگران و محققان باید حادثه ملی و رویداد تاریخی دفاع مقدس را برای گرفتن درس و تجربیات آن توسط آیندگان مورد تبیین قرار دهند.

رضایی در ادامه به مصوبات امروز مجمع تشیخص اشاره کرده و گفت: موضوع رسیدگی به دارای مسئولین را در مجمع شروع کردیم و اولین ماده آن که بیشتر مربوط به تعاریف است تصویب شد. قرار است سامانه الکتریکی به وجود آید که مسئولین کشور دارایی‌های خود و فرزندان و همسرانشان را در این سامانه ثبت کنند.

وی با بیان این که در موضوع رسیدگی به دارایی مسئولین به نظر می‌رسد مساله خود اظهاری توسط مسئولین در مجمع رای بیاورد گفت: در مورد افشای عمومی دارایی‌های مسئولین نیز در جلسه آینده تصمیم‌گیری خواهد شد.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام خاطر نشان کرد: پیش بینی می‌شود در دو سه جلسه آینده موضوع رسیدگی به دارایی های مسئولین از تصویب مجمع عبور کند.

وی با اشاره به این که موضوع رسیدگی به دارایی مسئولان و ثبت اظهارات آنها تنها برای مبارزه با فساد مطرح نیست هرچند در این زمینه تاثیرگذاراست، افزود: موضوع رسیدگی به دارایی‌های مسئولان باعث پیشگیری از برخی تخلفات در کشور می‌شود که البته بعد از این قانون مساله مبارزه با فساد اقتصادی در مجمع مورد بررسی قرار خواهد گرفت که موضوع اختلافی بین شورای نگهبان و مجلس است.

رضایی تصریح کرد: امسال سه تصمیم مهم، با محوریت شفاف سازی داشته‌ایم از جمله قانون پیشگیری از وقوع جرم که ابلاغ شد. دوم ثبت دارایی مسئولین و سوم قانون مبارزه با مفاسد اقتصادی که تا پایان آذرماه به تصویب مجمع خواهد رسید که اقدام موثری در رابطه با مسائل اقتصادی و آرامش جامعه و افزایش سرمایه‌ اجتماعی در کشور است.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر این که آیا مجمع در راستای اجرای منویات مقام معظم رهبری در موضوع تشکیل ستاد اقتصاد مقاومتی پیشنهادی برای شکل گیری ستادی فراقوه‌ای دارد گفت: ما فکر می‌کنیم همانطور که مقام معظم رهبری فرموده‌اند این ستاد باید در دولت تشکیل شود چون ستاد فراقوه‌ای وضعیت فوق‌العاده‌ای را به کشور القاء می‌کند و معلوم نیست چقدر موثر واقع شود. پس این موضوع مربوط به دولت می‌شود و رئیس جمهور دستورات لازم را داده‌اند و در مساله اقتصادی کشور مدیریت اجرایی و عملیاتی در صحنه و کار میدانی اهمیت قابل توجهی دارد که ستاد اقتصاد مقاومتی باید مشکلات میدانی و اجرایی اقتصاد را حل کند.

انتهای پیام

کد N970645

وبگردی