آفتاب
در راستای کاهش تنش ها؛

رهبران روسیه و ژاپن در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل دیدار می کنند

رهبران روسیه و ژاپن در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل دیدار می کنند

نخست وزیر ژاپن قرار است در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد با رئیس جمهوری روسیه دیدار کند و انتظار می رود این دیدار تاثیر مثبتی را بر حل اختلافات ارضی دو کشور داشته باشد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از ژاپن تودی، «شینزو آبه» نخست وزیر ژاپن امروز شنبه برای شرکت در نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد عازم نیویورک خواهد بود. اما آنچه که سفر وی را در خور توجه رسانه ها می کند اعلام برنامه دیدار وی با «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری روسیه در حاشیه این نشست جهانی است تا شاید به این ترتیب یخ روابط دو جانبه ای که به دلیل سنگینی سایه مناقشات ارضی بر سر جزایر «کوریل» بین آنها به وجود آمده، شکسته شود.

در این میان، تبعیت توکیو از تحریم های وضع شده از سوی آمریکا علیه مسکو به دلیل الحاق منطقه خودمختار «کریمه» در نتیجه همه پرسی مردم این منطقه به خاک روسیه نیز مزید بر علت شده و بدبینی پوتین و آبه را نسبت به یکدیگر تشدید کرده است.

از جمله مسائل اصلی که ممکن است در این دیدار مطرح شود، بسط همکاری های اقتصادی، بحران سوریه و البته درگیری های اوکراین است.

انتظار می رود که این دیدار دو جانبه راه را برای سفر رسمی پوتین به ژاپن که با هدف حل و فصل مناقشات ارضی جزایر کوریل انجام می شود هموار کند.

تعداد جزایر کوریل به ۵۶ عدد می رسد که ژاپن تنها خواهان مالکیت بر ۴ جزیره موسوم به «جزایر کوریل جنوبی» است.

مجمع الجزایر کوریل از پایان جنگ جهانی دوم به این سو تحت پیمانی موسوم به موافقت نامه صلح سان فرانسیسکو از جانب مسکو اداره شده است اما توکیو نیز ادعای مالکیت آنها را دارد و در ماه فوریه گذشته خواهان بازپس گیری آنها شد. این جزایر از یک سو به دلیل برخورداری از منابع نفت و گاز و نیز ذخایر آبزیان و از سوی دیگر به دلیل واقع شدن در اقیانوس آرام از موقعیت راهبردی برای روسیه و ژاپن برخوردار است.

از سوی دیگر، انتظار می رود که آبه در سفر به نیویورک از مواضع ضد مهاجرتی دولت توکیو تا حدی فاصله گرفته و برای کمک به پناهجویان سوری پیش قدم شود. گفته می شود که قرار است توکیو برای ایفای سهمی کوچک در حل بحران مهاجرت مبلغ ۲ میلیون دلار به کمیساریای امور پناهندگان سازمان ملل متحد بدهد و ۲ میلیون دلار دیگر را هم در اختیار کشورهای صربستان و مقدونیه بگذارد تا به عنوان کشورهای ترانزیت مهاجرین، به آنها خدمات رفاهی ارائه دهد.

از دیگر برنامه هایی که در دستور کار آبه به هنگام حضور در سازمان ملل وجود دارد می توان به دیدار با رؤسای جمهور ایران، قطر، اردن، کنیا و اوکراین اشاره کرد.

کد N970577

وبگردی