آفتاب

چامسکی: آمریکا "قهرمان وتو" در شورای امنیت است

چامسکی: آمریکا "قهرمان وتو" در شورای امنیت است

در حالی که آمریکا، روسیه را به استفاده بیش از حد از حق وتو متهم می‌کند و آن را از بین‌ برنده مشروعیت شورای امنیت می‌داند، اما نوآم چامسکی، زبان‌شناس و نظریه‌پرداز آمریکایی معتقد است که ایالات متحده از گذشته "قهرمان وتو" بوده و اغلب از حق وتوی خود استفاده می‌کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، روسیه به همراه چین تاکنون چهار قطعنامه شورای امنیت را که مربوط به سوریه بوده، وتو کرده‌اند. با این حال، از سال 1991 و زمانی که روسیه توانست کرسی شوروی در سازمان ملل را بگیرد، واشنگتن با 14 بار وتو از روسیه جلو است. در مقابل روسیه 13 بار از حق وتوی خود استفاده کرده است.

نوآم چامسکی، استاد دانشگاه ام‌آی‌تی و زبان‌شناس، فیلسوف و نظریه‌پرداز آمریکایی در مصاحبه با راشا تودی گفت: در سال‌های اخیر روسیه به آمریکا رسیده است. آنها تقریبا به صورت برابر از حق وتو استفاده کرده‌اند. اما این اتفاق مربوط به تحولات اخیر است.

وی با تاکید بر اهمیت حضور آمریکا در جهان امروز،‌ بر این باور است که سازمان ملل به صورت کلی نباید به نیازها و خواسته‌های مشخص قدرت‌ها وابسته باشد.

چامسکی در پاسخ به این سوال که اگر سازمان ملل اصلا نباشد، چه می‌شود، گفت: شرایط وخیم‌تر از اکنون می‌شد. سازمان ملل متحد یک بازیگر مستقل در امور جهانی نیست اما فقط وقتی می‌تواند کاری انجام دهد که قدرت‌های بزرگ به آن اجازه این کار را دهند و این بدین معناست که سازمان ملل به شدت محدود شده است. اما موارد بیشماری بوده است که قدرت‌های بزرگ می‌خواستند به سازمان ملل تا حدی استقلال بدهند تا بتواند اقدمات ثمربخشی انجام دهد.

وی درباره اظهاراتی مبنی بر لغو حق وتوی روسیه گفت:‌ چرا باید حق وتوی روسیه از بین برود؟ از دهه 1960 که سازمان ملل تا حدی بیانگر عقاید جهان شد، آمریکا پیشتاز وتوی قطعنامه‌های شورای امنیت در موضوعات مختلف بوده است. انگلیس جایگاه دوم را داشت و روسیه پس از آن. در چند سال گذشته روسیه در دفعات استفاده از حق وتو به آمریکا رسیده است. مشخص است که ایالات متحده برای چندین دهه قهرمان وتو بوده است.

وی درباره انجام تغییرات در سازمان ملل گفت: سازمان ملل نسبت به زمان تاسیس بسیار بهتر شده است. پس از جنگ جهانی دوم آمریکا به دلیل نتایج جنگ در موضع سلطه بود و ‌توانست برای چندین سال از سازمان ملل استفاده کند. در واقع سازمان ملل ابزار قدرت آمریکا شده بود. واشنگتن غالبا از حق وتو علیه شوروی استفاده می‌کرد. بنابراین در سال‌های اولیه سازمان ملل شما شاهد تعداد بالای وتوی شوروی بودید.

به گفته نوآم چامسکی، آمریکا برای اولین بار در حمایت از رژیم نژادپرست رودزیای جنوبی (زیمبابوه کنونی) که مستعمره بریتانیا بود، از حق وتو استفاده کرد و از آن به بعد آمریکا مرتبا از حق وتو استفاده کرده است و در وتوی قطعنامه‌های شورای امنیت در صدر قرار گرفت. اما در یک یا دو سال گذشته، روسیه بار دیگر وتوی قطعنامه‌ها را آغاز کرده است. چین هم گاهی به آنها می‌پیوندد.

انتهای پیام

کد N970484

وبگردی