آفتاب

تظاهرات در بغداد برای آزادی یک فعال مدنی/ فراخوان مقتدی صدر برای ادامه اعتراضات

تظاهرات در بغداد برای آزادی یک فعال مدنی/ فراخوان مقتدی صدر برای ادامه اعتراضات

همزمان با تظاهرات ده‌ها تن از فعالان عراقی در بغداد برای مشخص شدن سرنوشت جلال الشحمانی، رهبر ربوده شده جریان مدنی این کشور، مرجعیت دینی عراق هشدار داد تاخیر در اجرای اصلاحات، واکنش مردمی را شدیدتر و اعتراضات را گسترده‌تر خواهد کرد. در همین حال مقتدی صدر نیز در بیانیه‌ای طرفدارانش را به تجمع دوباره در اعتراض به فساد اداری فراخواند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از پایگاه اینترنتی شبکه خبری الجزیره، تظاهرکنندگان عراقی ضمن درخواست آزادی فوری جلال الشحمانی، رهبر جریان مدنی عراق از دست گروه‌های مسلح، حیدر العبادی، نخست‌وزیر عراق و دستگاه امنیتی را مسوول این حادثه دانستند.

هفته گذشته یک گروه مسلح ناشناس الشحمانی را با تهدید اسلحه در شمال بغداد ربوده و به مقصد نامعلومی منتقل کردند.

از سوی دیگر، عبدالمهدی کربلایی، نماینده آیت‌الله العظمی سیدعلی سیستانی، مرجع عالی‌قدر شیعیان عراق در خطبه‌های نماز جمعه به کسانی که در راه اجرای اصلاحات مانع‌تراشی می‌کنند نسبت به آغاز دوباره تظاهرات به شکلی قوی‌تر و گسترده‌تر هشدار داد.

وی با تاکید بر لزوم اجرای اصلاحات اقتصادی و اداری هشدار داد تاخیر در اجرای این اصلاحات، واکنش مردم را شدیدتر خواهد کرد.

الکربلایی در ادامه بر اهمیت تسریع در روند مقابله با فساد در تمامی نهادهای دولتی تاکید کرد.

عراق از چند هفته قبل تاکنون شاهد تظاهرات گسترده‌ای در راستای توقف غارت اموال عمومی، محاکمه عاملان فساد اقتصادی و اداری، بهبود خدمات و اصلاح سیستم حاکمیت مبتنی بر طایفه‌گرایی است.

تظاهرات مردمی روز جمعه به دلیل عید قربان مانند روزهای قبل گسترده نبود اما رهبران جریان مدنی این کشور تاکید کردند این تظاهرات روز جمعه آتی دوباره از سر گرفته خواهد شد.

فعالان عراقی تاکید کردند: این تظاهرات تا تحقق اصلاحاتی که دولت وعده داده و شامل مقابله با فساد در تمامی نهادهای دولتی و تصحیح روند سیاسی است، ادامه می‌یابد.

اصلاحاتی که العبادی آغاز کرده، بزرگترین تغییرات در نظام حکومتی عراق از زمان حمله آمریکا به این کشور در سال 2003 است.

در همین راستا، مقتدی صدر،‌ رهبر جریان صدر عراق در بیانیه‌ای از مردم این کشور و نیز حامیان خود خواست روز جمعه با تجمع در میدان "التحریر" بغداد به تظاهرات هفتگی خود برای اجرای اصلاحات و مقابله با فساد ادامه دهند.

وی در این بیانیه با تاکید بر لزوم پایبندی شرکت‌کنندگان به دستورالعمل‌ها و شروط قبلی، از مردم عراق به طور کلی و طرفداران جریان صدر به شکل ویژه برای شرکت تظاهرات جمعه آتی دعوت کرد.

رهبر جریان صدر پیش از این از ساکنان شهر بغداد دعوت کرده بود در تظاهرات روز جمعه 28 اوت گذشته شرکت کرده و اجرای اصلاحات در دستگاه قضایی و برکناری و محاکمه مفسدان را خواستار شوند.

انتهای پیام

کد N970036

وبگردی