آفتاب

سازمان ملل: داعش در افغانستان پیشروی کرده است

سازمان ملل: داعش در افغانستان پیشروی کرده است

سازمان ملل در گزارشی اعلام کرد، گروه تروریستی داعش در افغانستان در حال انجام حملاتی است و تعداد زیادی طرفدار و حامی را در 25 ولایت از 34 ولایت در این کشور به دست آورده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، داعش که کنترل بخش‌هایی از سوریه و عراق را به دست گرفته، در تلاش است تا بخش‌هایی از افغانستان را تصرف کرده و طالبان را به چالش بکشد.

نیروهای امنیتی افغانستان اعلام کرده‌اند: حدود 10 درصد از شبه‌نظامیان طالبان به داعش پیوسته‌اند.

در این گزارش آمده است: تعداد گروه‌ها و افرادی که حمایت خود را از داعش اعلام کردند در تعدادی از ولایت‌های افغانستان رو به افزایش است. منابع دولتی افغانستان نیز اعلام کردند گروه‌هایی که خود را وفادار به داعش اعلام کردند در 25 ولایت این کشور مشاهده شده‌اند.

گروه‌های تحت حمایت داعش عمدتا با نیروهای نظامی افغانستان می‌جنگند اما مبارزه با دیگر گروه‌های شبه‌نظامی در این کشور به ندرت دیده می‌شود بجز در ولایت ننگرهار که گروه‌های تحت حمایت داعش در حال مبارزه با طالبان هستند تا کنترل تجارت مواد مخدر را به دست آورند.

در این گزارش از میان عوام برجسته داعش به عبدالرئوف خادم، مشاور سابق ملاعمر رهبر سابق طالبان اشاره شده که در اکتبر سال 2014 میلادی به عراق سفر کرده و از آن زمان به بعد گروه خودش را در ولایت‌های هلمند و فراه تشکیل داده است.

ادعا شده عبدالرئوف خادم توانسته با پرداخت مبلغ زیادی پول طرفداران زیادی را برای داعش به خدمت گیرد.

شبه‌نظامیان خارجی از پاکستان و ازبکستان پس از فرار از کشورهایشان به داعش پیوسته‌اند.

براساس گزارش سازمان ملل 70 شبه‌نظامی داعش از عراق و سوریه آمده‌اند و در حال حاضر هسته شاخه این گروه تروریستی را در افغانستان بنا کردند.

در ادامه این گزارش آمده است: مقامات امنیتی افغانستان حضور داعش را به عنوان یک تهدید فوری نمی‌دانند اما شرایط را به عنوان یک تهدید جدید بالقوه تحت نظر دارند.

تیم نظارت سازمان ملل اعلام کرد: داعش برای رقابت با طالبان تبلیغات خود به زبان انگلیسی را افزایش داده است.

انتهای پیام

کد N970002

وبگردی