آفتاب
/فاجعه منا/

بذرپاش: روحانی در نیویورک با روسای کشورهای اسلامی رایزنی کند

بذرپاش: روحانی در نیویورک با روسای کشورهای اسلامی رایزنی کند

سخنگوی فراکسیون حج و زیارت مجلس با بیان اینکه مجلس تمام ظرفیت‌های پارلمانی خود را برای بررسی فاجعه منا باید بکار گیرد، گفت: باید از ظرفیت رایزنی با پارلمان‌های کشورهای اسلامی برای مدیریت و نظارت مناسک حج استفاده کنیم.

سخنگوی فراکسیون حج و زیارت مجلس تاکید کرد که مجلس باید تمام ظرفیت‌های پارلمانی خود را برای بررسی فاجعه منا بکار گیرد.

مهرداد بذرپاش در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با اشاره به حادثه منا، گفت: باید از ظرفیت رایزنی با پارلمان‌های کشورهای اسلامی برای مدیریت و نظارت مناسک حج استفاده کنیم.

وی اظهار کرد: این اتفاق در کنار سایر اتفاقات مانند سقوط جرثقیل و صدها اتفاقی که خبر آن به دلیل فضای بسته رسانه‌ای حاکم در عربستان منتشر نمی‌شود ایجاب می‌کند که برای مدیریت حج تصمیم جدی‌تر گرفته شود.

این عضو هیأت رئیسه مجلس خاطرنشان کرد: از آنجایی که سالیانه تعداد زیادی حاجی و عمره‌گذار از همه کشورهای اسلامی به عربستان سفر می‌کنند باید خودشان هم در مدیریت سهیم و تصمیم‌گیر باشند؛ به نظر می‌رسد در این زمینه سازمان همکاری‌های اسلامی که در گذشته به نام سازمان کنفرانس اسلامی فعالیت داشت هرچند تاکنون به وظایف خود در قبال کشورهای اسلامی عمل نکرده اما می‌تواند به عنوان یک بستر حداقلی، نظارت و مدیریت حج را بر عهده بگیرد.

نماینده مردم تهران در مجلس افزود: بنابراین با توجه به این اتفاقی که افتاده می‌توان با سایر رهبران اسلامی در این موضوع رایزنی کرد، زیرا زائرین از سایر کشورها هم در اتفاق منا و هم در مسجدالحرام حضور داشتند. بنابراین می‌توان با رایزنی با این کشورها این موضع را در قالب یک طرح به سازمان ملل و نیز سازمان همکاری‌های اسلامی ارائه کرد.

سخنگوی فراکسیون حج و زیارت مجلس همچنین یادآور شد: در حال حاضر که رئیس جمهور در سازمان ملل به سر می‌برد می‌تواند از این فرصت استفاده کرده و با رهبران و روسای کشورهای اسلامی که زائرین آنها هم در این حادثه جان خود را از دست داده‌اند رایزنی‌های لازم را انجام دهد و حتماً این پیشنهاد با اقبال سایر کشورهای اسلامی مواجه خواهد شد.

بذرپاش خاطرنشان کرد: ما هم در مجلس تمام ظرفیت‌های پارلمانی خود را باید بکار گیریم که این مهم محقق شود و با توجه به اینکه بین‌المجالس اسلامی و بین‌المجالس آسیایی هم در ماه‌های آتی اجلاس‌های آنها و کمیته‌هایشان برگزار می‌شوند در مجلس از این فرصت برای رایزنی‌ها استفاه خواهیم کرد که پارلمان‌های کشورهای اسلامی هم این مهم را در دستور کار خود قرار دهند.

این عضو هیأت رئیسه مجلس در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به سیاست‌های عربستان، اظهار کرد: سیاست‌های آنها از جمله کشورگشایی، حمله به مردم یمن به صورت شبانه‌روزی، راه‌اندازی، تجهیز و حمایت از گروه‌های تروریستی چون داعش با هدف کاهش توان کشورهای مستقل اسلامی وقت اصلی سعودی‌ها را به خود اختصاص داده است. به ویژه خفقان در داخل کشورشان و سرکوب گسترده شیعیان در داخل خاک عربستان و همچنین سرمایه‌گذاری پول‌ها یا دلارهای نفتی در کشورهای اروپایی برای شاهزادگان، اهداف راهبردی تیم جدید مدیریت عربستان را تشکیل داده است.

وی تصریح کرد: این اهداف راهبردی جایی برای رسیدگی بهتر به وضعیت حجاج باقی نمی‌گذارد. آن اندازه که به فکر باز گرداندن منصور هادی به یمن هستند به فکر بازگشت سالم حجاج و زائران به کشورشان نیستند.

انتهای پیام

کد N969409

وبگردی