آفتاب

توافق نهایی دولت سوریه و مخالفان با آتش‌بس 6 ماهه در ادلب و زبدانی

توافق نهایی دولت سوریه و مخالفان با آتش‌بس 6 ماهه در ادلب و زبدانی

دولت سوریه و مخالفان این کشور با تمامی بندهای توافق نامه آتش‌بس شش ماهه در زبدانی و شهرک‌های الفوعه و کفریا در ادلب موافقت کردند و انتقال زخمی شدگان از این شهرها از امروز (جمعه) آغاز می‌شود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از شبکه خبری اسکای نیوز عربی، اخیرا دولت سوریه و مخالفان این کشور به توافق آتش‌بس در شهر زبدانی واقع در حومه دمشق و شهرک‌های شیعه‌نشین الفوعه و کفریا دست یافتند و براساس این توافق باید تمامی درگیری‌ها میان ارتش سوریه و حزب الله لبنان از یک سو و شبه نظامیان مخالف از سوی دیگر، در شهر زبدانی و شهرک‌های شیعه نشین الفوعه و کفریا در حومه ادلب برای شش ماه متوقف شود.

در حال حاضر مخالفان و دولت سوریه با تمامی بندهای این توافق نامه موافقت کرده‌اند و قرار است زخمی شدگان از امروز (جمعه) از این مناطق خارج شوند. این توافق نامه با نظارت سازمان ملل اجرایی می‌شود.

قرار است مخالفان سوری به همراه خانواده‌های خود و با به همراه داشتن سلاح‌های سبک شهر زبدانی در مرز با لبنان را ترک کنند. این افراد حتما باید به ادلب بروند و حق رفتن به دیگر مناطق اطراف دمشق که در کنترل مخالفان است را ندارند. آنها همچنین باید تمامی سلاح‌های سنگین خود را منهدم کنند.

توافق مذکور که در دو مرحله به اجرا درمی‌آید، شامل شهر مضایا در نزدیکی زبدانی نمی‌شود و گروه‌های مخالف مستقر در این شهر تنها می‌توانند زخمی‌های خود را به ادلب بفرستند.

طبق این توافق آتش‌بس 25 بندی، نباید هیچ تسلیحات سنگینی از دو طرف در خط مقدم نبرد باقی بماند و همینطور هیچ طرفی نباید مانع از ارسال کمک‌های بشردوستانه به فوعه و کفریا یا دیگر مناطق محاصره شده شود.

دو طرف همچنین توافق کرده‌اند که هیچگونه هواپیما و یا جنگنده‌ای نباید بر فراز مناطق اعلام شده‌ پرواز کند مگر برای ارسال کمک‌های بشردوستانه هوایی. ایران و لبنان نیز متعهد شده‌اند خانواده‌هایی که غیرقانونی وارد لبنان شده‌اند را با همکاری هم به مناطق خود در سوریه بازگردانند اما تعداد این خانواده‌ها نباید بیش از 50 مورد باشد.

مقرر شده کمیته‌ای متشکل از نمایندگان سازمان ملل ایران و مخالفان سوری بر اجرای این آتش‌بس و نقل و انتقال غیرنظامیان و شبه‌نظامیان مخالف نظارت داشته باشد. این کمیته مرجع حل و فصل هرگونه اختلافی خواهد بود که بعدها در اجرای این توافقنامه به وجود می‌آید.

همچنین بنا بر توافق دولت سوریه و مخالفان، دمشق در مرحله اول باید500 بازداشتی گروه‌های مخالف از جمله 325 زن و 125 کودک را آزاد کند.

انتهای پیام

کد N969233

وبگردی