آفتاب
امیرعبداللهیان اعلام کرد:

جزئیات حادثه امروز منا/ دولت عربستان باید پاسخگو باشد

جزئیات حادثه امروز منا/ دولت عربستان باید پاسخگو باشد

معاون عربی و آفریقای وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به برخی جزئیات حادثه امروز منا گفت: عربستان باید نسبت به جمهوری اسلامی و دیگر کشورهایی که امسال قادر به برگزاری حج آرام نبوده‌‌اند، پاسخگو باشد.

به گزارش خبرنگار مهر، حسین امیرعبداللهیان دقایقی پیش در ارتباط تلفنی با شبکه خبر سیما با اشاره به تشکیل ستاد پیگیری ابعاد حادثه امروز منا در وزارت امور خارجه کشورمان به دستور رئیس جمهور اظهار داشت: تعیین وضعیت افرادی که در این حادثه به شهادت رسیده‌اند و نیز انتقال مجروحان در دستور کار این ستاد است.

وی افزود: مدیران ارشد وزارت بهداشت و درمان، هلال احمر، هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران(ایران ایر) و سایر دستگاه ها در این ستاد حضور دارند و مشابه آن نیز در منا با مدیریت حجت‌الاسلام قاضی عسگر، نماینده ولی فقیه و سرپرست حجاج ایرانی تشکیل شده است.

معاون عربی و آفریقای وزیر امور خارجه با تاکید بر آمادگی جمهوری اسلامی برای مدیریت این حادثه عنوان کرد: وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی آماده‌باش لازم را به بیمارستان‌های خود داده است؛ مجروحان حادثه در حال انتقال به مراکز درمانی جمهوری اسلامی هستند و کادر درمانی خوبی برای رسیدگی به مجروحان پیش‌بینی شده است.

امیرعبداللهیان خاطرنشان کرد: برای انتقال پیکر شهدای حادثه نیز، مدیرعامل ایران‌ایر تدابیر لازم را اندیشیده است تا به محض سپری شدن ترتیبات قانونی شناسایی اجساد و طی شدن مراحل کنسولی، در اولین فرصت ممکن پیکرهای شهدا با پرواز اختصاصی به کشور انتقال یابد.

وی با اشاره به مسئولیت دولت عربستان سعودی در این حادثه توضیح داد: امروز کاردار سفارت عربستان در تهران به وزارت امور خارجه احضار شد و مراتب اعتراض شدید جمهوری اسلامی ایران نسبت به عملکرد نامناسب دستگاه‌های اجرایی عربستان رسما به وی ابلاغ شد و در عین حال تاکید شد که دولت عربستان به صورت مسئولانه و با سرعت نسبت به تعیین وضعیت جان‌باختگان و مداوای مجروحان اقدام کند.

بستن ۲ خیابان، باعث بروز حادثه در ۳ نقطه منا شد

معاون عربی و آفریقای وزیر امور خارجه با بیان اینکه ستاد تشکیل شده به طور مستمر کار خود را دنبال خواهد کرد، اذعان کرد: این ستاد در تماس مستمر با آقای جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور است و جمع‌بندی‌ها و اقدامات خود را به وی اعلام می کند و معاون اول محترم رئیس جمهور نیز به طور کامل هر اقدامی را که لازم باشد مورد تاکید و حمایت قرار داده است.

امیرعبداللهیان در واکنش به ادعای وزیر امور خارجه عربستان سعودی که گفته بود بی نظمی زائران باعث بروز حادثه امروز منا شده است، تصریح کرد: اطلاعات فنی دریافتی حاکی است، به دلیل عدم تعیین مسیرهای درست برای حرکت به سوی رمی جمرات و بستن ۲ خیابان، حادثه امروز در ۳ نقطه منا به وقوع پیوسته که در یکی از این نقاط حجاج ایرانی و عمدتا حجاج مرد حضور داشته‌اند.

وی اضافه کرد: البته حجاج دیگر کشورهای اسلامی از قبیل نیجریه، ترکیه و پاکستان نیز با آمار بالایی از کشته‌شدگان و مجروحان خود مواجه هستند.

معاون عربی و آفریقای وزیر امور خارجه تاکید کرد: به طور قطع برای ما روشن است که سوءمدیریت دستگاه‌های اجرایی مرتبط با مراسم رمی جمرات باعث بروز این حادثه تلخ شده و طبیعی است که دولت عربستان باید نسبت به جمهوری اسلامی ایران و دیگر کشورهایی که امسال قادر به برگزاری یک حج آرام و ایمن نبوده‌اند، پاسخگو باشد.

کد N968727

وبگردی