آفتاب
اسفنانی در گفتگو با مهر:

کشته‌شدن هزار نفر در یک روز وحشتناک است/ دادستان کل پیگیری کند

کشته‌شدن هزار نفر در یک روز وحشتناک است/ دادستان کل پیگیری کند

سخنگوی کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس با بیان اینکه جان‌باختن یک‌هزار زائر خانه خدا در یک روز وحشتناک است، تاکید کرد: دادستان کل کشور باید به عنوان مدعی‌العموم، حقوق زائران ایرانی را پیگیری کند.

محمدعلی اسفنانی در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به حادثه امروز سرزمین منا از جان‌باختن بیش از یک‌هزار نفر از حجاج خانه خدا، با یادآوری بی‌کفایتی آل سعود در اداره حرمین شریفین، به نمونه‌هایی از حوادث رخ داده در سال‌های گذشته و در جریان مناسک حج اشاره کرد و اظهار داشت: حادثه امروز مشابه حادثه‌ای است که در سال ۸۴ رخ داد و در همان سال نیز متاسفانه به جهت بی‌تدبیری صورت گرفته، جمع زیادی از زوار جان باختند.

وی در توضیح این حادثه افزود: بر اساس اجتهادات سابق علمای اهل سنت، وقوف در منا تا اذان مغرب روز دوازدهم باید ادامه داشته باشد، اما آن سال یکی از مفتیان سعودی فتوا داد که آنها نیز می توانند مانند شیعیان بعد از اذان ظهر روز دوازدهم از منا به مکه بازگردند؛ در نتیجه عدم مدیریت بازگشت توسط سعودی ها باعث شد تا هجوم زیادی برای خروج از منا انجام شود و در نتیجه به دلیل شکسته شدن نرده های محافظ پل ها، حدود یک‌هزار زائر کشته شدند.

اسفنانی با بیان اینکه سعودی ها تاکنون چندین بار نحوه رمی جمرات را تغییر دادند و حتی گاهی تا حدی مخالف برخی فتاوا مراسم را اجرا کرده اند، ادامه داد: برای پذیرا شدن و اداره جمعیت حدود ۳ میلیون نفری حجاج باید تمهیدات لازم در نظر گرفته شود.

سخنگوی کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی با اشاره به حادثه آتش‌سوزی چند روز قبل در یک هتل ۱۵ طبقه در عربستان و جان باختن چند زائر و نیز حادثه سقوط جرثقیل در مسجدالحرام تصریح کرد: اعتقاد ما این است که احتمالا دستی در کار بوده و عمدی وجود داشته است و شواهد و قرائن نیز حکایت از این دارد که جرثقیل در محل استقرار خود ثابت نبوده و پیچ‌های آن باز بوده است.

وی افزود: در سال دیگری نیز، آتش‌سوزی در چادرهای عرفات باعث جان باختن جمعی از حجاج شد و مهمتر از همه این حوادث نیز، کشتار حجاج در مرداد سال ۶۶ بوده است که هیچگاه از یادها نمی رود.

وی تاکید کرد: همه این حوادث نشان می دهد که دولت سعودی یا عزمی برای حفظ جان ضیوف‌الرحمان ندارد یا توانایی و لیاقت اداره مناسک حج را ندارند؛ آن هم در شرایطی که جمعیت زیادی لاجرم در حال اجرای واجبات حج هستند و شرعا امکان ترک اعمال در حالت احرام را ندارند. بنابراین در چنین شرایطی دولت سعودی با تمام یال و کوپال کذایی و ادعایی خود باید شرایطی را برای حفظ جان حجاج در حین مناسک حج فراهم کند.

پادشاه سعودی به شدت درگیر آلزایمر است/در چنین شرایطی بروز حوادث در حج دور از انتظار نیست

سخنگوی کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: معتقدم بی‌کفایتی مطلق حکام سعودی مخصوصا در حج امسال که یک پادشاه ناتوان زمام امور را به عهده گرفته، باعث شده است که بروز چنین حوادثی دور از انتظار نباشد؛ این پادشاه حتی توان انجام اعمال شخصی خود را هم ندارد و به شدت درگیر بیماری آلزایمر است.

اسفنانی با اشاره به تنش ها و نزاع های بوجود آمده در جریان روی کار آمدن ملک سلمان در عربستان سعودی گفت: بدیهی بود که پس از مرگ ملک عبدلله، اختلاف در قدرت به شدت بروز می کند؛ نحوه چینش نیرو و آمدن ملک سلمان بسیار مشکوک بود و حتی در زمانی که ملک عبدالله از دنیا رفته بود، زمانی را برای چینش نیرو اختصاص دادند و سپس مرگ ملک عبدالله را اعلام کردند.

وی تصریح کرد: با توجه به این شرایط و با در نظر گرفتن نارضایتی هایی که میان حکام سعودی پس از روی کار آمدن ملک سلمان درگرفته است، خیلی بعید نیست که برخی افرادی که دچار نارضایتی شده اند، دست به کارشکنی و خرابکاری بزنند تا در نهایت و با بی‌کفایتی آل سعود در نظارت بر امور، این حوادث رخ بدهد.

این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: اینکه سه اتفاق ناگوار یعنی سقوط جرثقیل در مسجدالحرام، آتش‌سوزی هتل ۱۵ طبقه و حادثه امروز منا در یک موسم حج رخ دهد، خیلی نمی تواند غیرعمدی باشد.

دادستان کل کشور موظف به پیگیری حقوق زائران ایرانی است

سخنگوی کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی درباره شیوه پیگیری حقوقی و کیفری حوادث اخیر مکه توسط جمهوری اسلامی اظهار داشت: در قراردادهایی که سازمان حج و زیارت با دولت سعودی منعقد می کند، این دولت تکالیفی برای حفظ جان حجاج پیدا می‌کند.

اسفنانی افزود: مطابق این قرارداد و نیز مقررات عمومی مربوط به حمایت دولت جمهوری اسلامی از اتباع خود و دیگر کشورها و نیز مفاد منشور ملل متحد که دولت پذیرنده اتباع خارجی را مکلف به تامین امنیت آنها می داند، دولت جمهوری اسلامی ایران باید با جدیت این مساله را پیگیری کند.

وی تاکید کرد: دادستان کل کشور نیز حتی اگر اولیاء دم جان باختگان درخواستی نداشته باشند، مکلف است به عنوان مدعی‌العموم از دولت عربستان پیگیر جبران حادثه رخ داده شود.

کشته شدن یک هزار زائر در یک روز وحشتناک است/ لزوم تشکیل جلسه اضطراری سازمان کنفرانس اسلامی

این نماینده مجلس با تاکید بر اینکه این حادثه باید فراتر از این ابعاد پیگیری شود، گفت: کشته شدن بیش از یک‌هزار زائر در یک روز بسیار وحشتناک است؛ لذا سازمان کنفرانس اسلامی باید یک جلسه اضطراری و فوری تشکیل دهد و با یک قطعنامه، بی کفایتی دولت سعودی در اداره حرمین شریفین و حفظ سلامت و جان زائران خانه خدا را اعلام و مقرر کند که در ایام حج یک هیات منتخب از این سازمان و متشکل از مدیران ارشد کشورهای اسلامی به عربستان اعزام شوند و بر اداره امور نظارت کنند تا چنین اتفاقاتی تکرار نشود.

کد N968714

وبگردی