آفتاب

شکایت گروه‌های ایزدی از ظلم‌های داعش به دیوان کیفری بین‌المللی

شکایت گروه‌های ایزدی از ظلم‌های داعش به دیوان کیفری بین‌المللی

وکلای مردم ایزدی ساکن شمال عراق که به دلیل مسلمان نبودن مورد هدف گروه داعش قرار گرفتند، روز پنج شنبه از دیوان کیفری بین‌المللی خواستند تا ظلم وارد شده به آن‌ها را به عنوان پرونده نسل کشی احتمالی مورد بررسی قرار دهد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، دو گروه ایزدی در جلسه‌ای با حضور فانو بن سودا دادستان دیوان کیفری بین‌المللی گزارشی از فجایعی که جنگجویان داعش در شمال عراق مرتکب شدند را ارائه کردند.

شکایت آن‌ها شامل خلاصه‌ای از اعدام بیش از 700 مرد ایزدی،‌قتل افراد سالخورده و بیمار،‌تجاوز و بردگی هزاران زن و دزدیدن کودکان که مجبور بودند پس از گرویدن به اسلام داعشی برای داعش جنگ کنند، می‌شود.

بیش از 400 هزار ایزدی در حملات هوایی ایالات متحده و نیروهای عراقی علیه مواضع داعش توانستند از دشت‌های نینوا و فرار کنند. آن‌ها اکنون در اردوگاه‌هایی که کنترل آن به دست دولت منطقه‌ای کردستان عراق است،‌ زندگی می‌کنند.

داعش به صراحت اعلام کرده است که قصد دارد تا دین ایزدی که آن را کفر می‌خواند، را از بین ببرد. ایزدی‌ها به خدا ایمان دارند و خداشناسی آن‌ها بیشتر از ادیان سنی ایرانیان باستان نشات می‌گیرد تا از متون استاندارد یهودی ، مسیحی یا اسلامی.

دادستان دیوان کیفری بین‌المللی در گذشته اذعان داشته بود که جنگجویان داعش جرایم خطرناکی را در عراق و سوریه مرتکب شده‌اند. وی از جامعه بین‌المللی درخواست کرده است که به دلیل این‌که عراق و سوریه جزو دیوان کیفری بین‌المللی نیستند اقدام لازم را به عمل بیاورند.

دیوان کیفری بین‌المللی به منظور تعقیب قانونی جنایات جنگی و جنایات علیه بشریت و در شرایطی که اعضای کشورها یا نمی‌خواهند یا نمی‌توانند آن را انجام دهند،‌در سال 2002 تشکیل شد.

انتهای پیام

کد N968703

وبگردی