آفتاب
با دعوت برای برگزاری نشستی منطقه‌ای؛

عمار حکیم: مشکلات خاورمیانه راهکار نظامی ندارد

عمار حکیم: مشکلات خاورمیانه راهکار نظامی ندارد

رئیس مجلس اعلای اسلامی عراق با بیان اینکه مشکلات خاورمیانه مشکلاتی صرفا سیاسی است و راهکار نظامی ندارد، ایران،‌ ترکیه،‌ عربستان،‌ مصر و عراق را به نشستی برای حل پرونده‌های خاورمیانه فراخواند.

رئیس مجلس اعلای اسلامی عراق با بیان اینکه مشکلات خاورمیانه مشکلاتی صرفا سیاسی است و راهکار نظامی ندارد، ایران،‌ ترکیه،‌ عربستان،‌ مصر و عراق را به نشستی برای حل پرونده‌های خاورمیانه فراخواند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از شبکه خبری سومریه نیوز عراق، عمار حکیم، رئیس مجلس اعلای اسلامی عراق در سخنانی در خطبه‌های نماز عید قربان گفت: مشکلاتی که امروز خاورمیانه از آن رنج می‌برد مشکلاتی صرفا سیاسی است که راهکار نظامی ندارد و راهکار اصلی این مشکلات توافق میان قدرت‌های منطقه‌ای ذی نفوذ برای حل پرونده‌های موجود است.

وی افزود: مذاکرات تنها مسیر برای رسیدن به راهکاری جهت حل این بحران‌هاست هرچند که برخی بر حل نظامی بحران‌ها پافشاری می‌کنند.

حکیم در ادامه گفت: من از کشورهای ایران،‌ ترکیه،‌ عربستان، مصر و عراق دعوت می‌کنم برای حل مشکلات و نزدیک کردن دیدگاه‌هایشان به یکدیگر درباره پرونده‌های پیچیده منطقه به ویژه بحران‌های سوریه و یمن و مساله بحرین نشستی را برگزار کنند.

این مسئول عراقی ابراز امیدواری کرد که کشورهای بزرگ منطقه به این دعوت پاسخ مثبت بدهند.

عمار حکیم در ادامه گفت: متاسفانه دولت عراق به گذرگاهی برای درگیری‌های منطقه تبدیل شده است و در طول 12 سال گذشته فرصت‌های زیادی تباه شده‌اند. همه ملت‌های منطقه امروز از بحران‌های بزرگی رنج می‌برند. عراق تنها با یک گروه تروریستی یا گروهی گمراه مبارزه نمی‌کند بلکه با ریشه‌های انحراف تاریخی می‌جنگد و این جنگی طولانی و خونبار است. اگر بخواهیم به عقب برگردیم و به صورت حرفه‌ای 12 سال گذشته را ارزیابی کنیم می‌بینیم که فرصت‌های زیادی از دست رفته و می‌توانستیم در این مدت شرایط بهتری را برای شهروندان عراقی فراهم کنیم.

رئیس مجلس اعلای عراق همچنین به وجود دست‌های پشت پرده برای ایجاد تظاهرات و اعتراضات علیه جریان‌های اسلامی عراق اشاره و تاکید کرد: جریانات اسلامی عراق به هیچ وجه شکست را نمی‌پذیرند.

حکیم ادامه داد: بیشتر استان‌های عراق شاهد تظاهرات‌های قانونی در اعتراض به نبود خدمات اساسی است و این تظاهرات مردمی و صادقانه است اما برخی دست‌های پشت پرده می‌خواهند تظاهرات را به نفع خود و منافع سیاسی‌شان تغییر داده و از این اعتراضات برای انتقام گرفتن از دشمنانشان استفاده کنند. بعضی نیز می‌خواهند جریان اسلامی را هدف قرار داده و تمام شکست‌هایی را که عراق از زمان تاسیس کشور جدیدش متحمل شده بر عهده جریانات اسلامی بگذارند اما جریانات اسلامی به تنهایی شکست و ناکامی را نمی‌پذیرند.

این مسئول عراقی در ادامه اعلام کرد: تا زمانی که دولت حیدر العبادی، نخست وزیر عراق به طرح دولت و موسسات ایمان دارد از دولت حمایت می‌کنیم.

وی ادامه داد: دولت عزم و اراده ساخت کشور را دارد و به حمایت ما و کمک ما نیاز دارد چرا که این مساله دشوار و پیچیده است و کشور یک شبه اصلاح نمی‌شود. مرجعیت نیز حمایت زیادی را ارائه کرده و دولت باید از این حمایت در ایجاد شراکت‌های واقعی برای اصلاحات ریشه‌ای مهم استفاده کند. ما هم تا زمانی که دولت به طرح ایجاد موسسات ایمان داشته باشد به حمایتمان ادامه می‌دهیم.

حکیم همچنین حیدر العبادی را به اقدام بیشتر در انجام اصلاحات ریشه‌ای و اثرگذار فراخواند.

انتهای پیام

کد N968543

وبگردی