آفتاب

پاپ ابراز امیدواری کرد رسواییهای اخلاقی کشیشها دیگر تکرار نشود

پاپ ابراز امیدواری کرد رسواییهای اخلاقی کشیشها دیگر تکرار نشود

واحدمرکزی خبر نوشت: پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیکهای جهان که به آمریکا سفر کرده است روز چهارشنبه خطاب به اسقفهای آمریکایی ابراز امیدواری کرد سوء استفاده از کودکان توسط کشیشان که چهره کلیسای کاتولیک را در بسیاری از کشورها از جمله آمریکا به شدت خدشه دار کرده است، دیگر هرگز تکرار نشود.

پاپ فرانسیس در جمع اسقفهای کلیسای کاتولیک آمریکا در کلیسای بزرگ سنت‌متیو واشنگتن گفت: من به خوبی می دانم که رسوایی اخلاقی برخی کشیشها تا چه اندازه احساسات شما را جریحه دار کرد. من در التیام دردها و آلام قربانیان این رسوایی در کنار شما هستم و با شما خواهم کوشید که دیگر چنین جنایاتی هرگز تکرار نشود.

سخنان رهبر کاتولیکهای جهان در این باره بلافاصله با واکنشهای منفی و انتقادات قربانیان سوءاستفادهای جنسی کشیشها روبرو شد. انجمن اسنپ Snap که برای دفاع از قربانیان رسوایی اخلاقی کشیشها در آمریکا مبارزه می کند، با انتشار بیانیه ای از بی‌غیرتی مسئولان کلیسای کاتولیک آمریکا که چشمان خود را به روی جنایات شنیع کشیشها بسته اند، به شدت انتقاد کرد. این انجمن از این که پاپ فرانسیس در سخنرانی خود خطاب به اسقفهای کلیسای آمریکا از واژه شهامت استفاده کرده است، ابراز تاسف کرد. پاپ در سخنرانی خود در برابر اسقفهای آمریکایی تاکید کرد:  به خوبی می دانم که در لحظات سیاه و دشواری که در دوره کاری خود در کلیسا تجربه کردید، با چه شهامتی ظاهر شدید و از انتقادکردن از خود نیز هراسی به دل راه ندادید. 
اما انجمن اسنپ در بیانیه خود تاکید کرد تقریبا همه اسقفهای کلیسای کاتولیک آمریکا در برخورد با این رسوایی بزرگ کاملا بی‌غیرت و بی‌احساس ظاهر شدند و امروز نیز همان رفتار گذشته خود را ادامه می دهند.
اسقف جوزف کورتز، رئیس کنفرانس امور کلیساهای آمریکا، اعلام کرد پاپ فرانسیس در پیام خود تاکید کرد اسقفهای آمریکا باید مبارزه با فساد اخلاقی را در اولویت برنامه های خود قرار دهند. وی افزود:  پاپ این معضل را یک جنایت توصیف کرد بنابراین ما باید برای مقابله با آن بیشتر تلاش کنیم و راه علاجی برای آن بیابیم ضمن این که از تلاش برای احیای اقتدار کلیسا و زنده کردن اعتماد مردم به کلیسا دست نکشیم. 
به گزارش خبرگزاری فرانسه از واشنگتن، رسوایی تکان دهنده کشیشهای آمریکایی که در دهه هزار و نهصد و هشتاد از کودکان سوءاستفاده جنسی می کردند، کلیسای کاتولیک آمریکا را با بحرانی وخیم روبرو کرد. در این رسوایی دهها هزار کودک و نوجوان آمریکایی توسط کشیشها مورد تجاوز قرار گرفتند. اما بسیاری از اسقفهای کلیسای آمریکا چشم خود را به روی این جنایات بستند و از کشیشانی که به فساد جنسی متهم شده بودند، حمایت کردند.
پاپ در سخنرانی خود در حضور اسقفهای کلیسای آمریکا ابتدا طیف وسیعی از مسایل را مطرح کرد و در پایان به طور موجز به رسوایی اخلاقی کشیشها اشاره کرد.
قرار است پاپ فرانسیس روز جمعه تا یکشنبه را در ایالت فیلادلفیا بگذراند و این احتمال وجود دارد که در دیدار با خانواده های آمریکایی در این منطقه که سوء استفاده های جنسی کشیشان از کودکان بسیار رایج بوده است، بار دیگر به این رسوایی اشاره کند.

4949

کد N968518

وبگردی