آفتاب

قول اقدامات تازه برای حل بحران پناهجویان در نشست فوق‌العاده سران اروپا

قول اقدامات تازه برای حل بحران پناهجویان در نشست فوق‌العاده سران اروپا

رهبران اتحادیه اروپا در تلاش برای مقابله با سیل پناهجویان و مهاجران به اروپا، قول دادند یک میلیارد یوروی دیگر با هدف حمایت از آوارگان سوری در خاورمیانه به سازمان ملل اعطا کنند.

به گزارش خبرگزاری داشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، در این اقدامات تازه همچنین کمک بیشتری در اختیار لبنان، اردن و ترکیه گذاشته خواهد شد که از سال ۲۰۱۱ محل پناه گرفتن میلیون‌ها سوری بوده‌اند که از جنگ داخلی سوریه می‌گریزند.

در همین حال رهبران اتحادیه اروپا در مورد تقویت مرزها هم به توافق رسیدند.

نتایج این نشست فوق‌العاده علی‌رغم اختلاف‌ها بر سر جابجایی ۱۲۰ هزار پناهجو، "عالی" توصیف شده است.

امسال نزدیک به نیم میلیون مهاجر خود را به اروپا رسانده‌اند که باعث اختلافات عمیق میان اعضای اتحادیه اروپا شده است.

دونالد تاسک، رئیس شورای اروپا، که تدابیر تازه را در بروکسل اعلام کرد، گفت: هدف از این نشست پایان دادن به اتهام زنی اعضا علیه یکدیگر بوده است.

وی هشدار داد: بزرگترین موج پناهجویان و مهاجران هنوز از راه نرسیده و همکاری برای حل مساله، حیاتی است.

در این نشست رهبران اتحادیه اروپا موافقت کردند که مراکزی برای رسیدگی به وضعیت متقاضیان پناهندگی در کشورهایی که در خط مقدم این بحران هستند، ایجاد کنند.

این نشست در حالی برگزار شد که مجادله‌ای تلخ در مورد جابجایی ۱۲۰ هزار مهاجر و تقسیم آنها میان سایر کشورها درگرفته است. اسلواکی که مخالف سهمیه بندی برای تقسیم مهاجران است، گفت: به مراجع حقوقی شکایت خواهد کرد.

با این حال ژان کلود یونکر، رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا مذاکرات روز چهارشنبه سران را "عالی" توصیف کرده و گفت: این نشست در فضایی بهتر از حد انتظارم انجام شد.

دونالد تاسک در پایان نشست هفت ساعته روز چهارشنبه گفت: تدابیری که امروز با آنها موافقت کرده‌ایم به بحران پایان نخواهد داد. اما همه اینها گام‌های لازم در جهت صحیح است.

وی افزود: چهار میلیون سوری به کشورهای همسایه گریخته‌اند و در نتیجه صحبت از میلیون‌ها پناهنده بالقوه است که تلاش دارند فقط از سوریه صرف نظر از عراق، افغانستان، اریتره و سایر نقاط خود را به اروپا برسانند.

چنانکه آمارهای تازه در روز چهارشنبه نشان داد، فعلا پایانی برای سیل مهاجران دیده نمی‌شود.

کرواسی نیز اعلام کرد، از هفته گذشته که یک حصار مرزی توسط مجارستان تشکیل شد، ۴۴ هزار مهاجر از جمله ۸۷۵۰ نفر در روز سه شنبه وارد این کشور شده‌اند.

نزدیک به ۴۸۰ هزار تن در سال جاری میلادی از طریق دریا خود را به اروپا رسانده‌اند و اکنون روزانه به طور متوسط ۶ هزار نفر وارد می‌شوند.

انتهای پیام

کد N968251

وبگردی