آفتاب

بازگشت دولت انتقالی به قدرت در بورکینافاسو

بازگشت دولت انتقالی به قدرت در بورکینافاسو

رئیس جمهور و نخست وزیر از کار برکنار شده بورکینافاسو در میان استقبال مردم این کشور مجدداً به قدرت بازگشتند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از آسوشیتدپرس، گفته می شود اعضای گارد ریاست جمهوری عامل اصلی کودتا و بازگشت دولت انتقالی بودند.

«میشل کافاندو»، رئیس‌ جمهور موقت و «یاکوبا ایساک زیدا»، نخست ‌وزیر این کشور در جشنی در «اوآگادوگو»، پایتخت، برای تحویل رسمی قدرت شرکت کردند. «ژنرال گیلبرت دیندره»، رهبر کودتا در این جشن حضور نداشت.

رهبران کودتا هفته گذشته این دو مقام دولت موقت بورکینافاسو را دستگیر کردند. ارتش چند روز بعد برای تحت فشار قرار دادن کودتاگران، نیروهای خود را روانه پایتخت و تهدید کرد در صورت عدم تحویل مسالمت‌آمیز قدرت، برای خلع سلاح آنها به زور متوسل خواهد شد.

کافاندو در اولین اظهاراتش بعد از بازگشت به قدرت گفت: در طول این امتحان سخت ما با هم برای آزادی جنگیدیم و با هم به پیروزی رسیدیم. وی افزود: ما به مردم شجاع بورکینافاسو به خصوص جوانان افتخار می کنیم.

«بلیس کامپائوره» در ماه اکتبر بعد از ۲۷ سال حکومت بر این کشور با شورش مردم از کار برکنار شده بود.  دیندره در یک کودتای نظامی یک ماه قبل از برگزاری انتخابات دولت جدید را از کار برکنار کرد، ولی در اثر فشارهای محافل داخلی مجبور شد رئیس جمهور انتقالی را به قدرت بازگرداند.

گفته می شود یکی از عاملان اصلی کودتای نظامی در بورکینافاسو و بازگشت مجدد رئیس جمهور موقت به قدرت، گارد ریاست جمهوری بوده که ارتباط خوبی با ژنرالهای ارتش دارد و از نیروهای وفادار به رئیس جمهور سابق هستند. هر چند اعضای گارد ریاست جمهوری از سمت های خود در پایتخت استعفاء کرده اند ولی هنوز در پست های خود باقی هستند.

کد N968128

وبگردی