آفتاب

کوفی عنان: شورای امنیت اصلاح نشود اعتبارش را از دست می‌دهد/جهان دیر به فکر سوریه افتاد

کوفی عنان: شورای امنیت اصلاح نشود اعتبارش را از دست می‌دهد/جهان دیر به فکر سوریه افتاد

دبیرکل سابق سازمان ملل گفت، اگر شورای امنیت این سازمان اعضای دائم جدیدی را منصوب نکند ممکن است پیشرو بودنش به چالش کشیده شود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، به نوشته روزنامه گاردین، کوفی عنان،‌ دبیر کل سابق سازمان ملل هشدار داد، شورای امنیت سازمان ملل یا باید اعضای دائم جدیدی را بپذیرد و یا با خطر از دست دادن اعتبار خود در عرصه بین المللی روبرو شود.

کوفی عنان در مصاحبه با گاردین گفت، روسیه چین، آمریکا، فرانسه و انگلیس باید از فرصت هفتادمین سالگرد تاسیس سازمان ملل بهره ببرند تا نهاد امنیتی برجسته جهانی را با پذیرش قدرتهایی نظیر هند و آلمان مدرنیزه کنند.

کوفی عنان اظهار کرد: ما باید همیشه از اتفاقات تقویمی بهره ببریم و واقعا به دنبال اصلاحات اساسی باشیم.

وی که از سال 1997 تا سال 2006 دبیر کل سازمان ملل بوده ادامه داد: من قاطعانه معتقدم شورای امنیت باید اصلاح شود؛ این شورا نمی تواند آن گونه که هست به کارش ادامه دهد. جهان عوض شده و سازمان ملل نیز باید عوض شود و با شرایط تطبیق پیدا کند. اگر ما شورای امنیت را تغییر ندهیم، ریسک ایجاد وضعیتی که در آن اعتبار این شورا از سوی برخی کشورهای نو ظهور به چالش کشیده شود را پذیرفته‌ایم.

عنان خاطرنشان کرد: من فکر می کنم کسانی که در موقعیت‌های ممتاز قرار دارند باید با جدیت فکر کرده و تصمیم بگیرند که حاضرند چه میزان از قدرت برای آن که مشارکت کشورهای جدیدالورود در شورای امنیت معنی‌دار باشد، مورد استفاده قرار بگیرد. اگر آنها چنین کاری کنند با همکاری روبرو خواهند شد اما اگر آنها این کار را نکنند با خطر رویارویی مواجه می‌شوند.

دبیر کل سابق سازمان ملل وضعیت شورای امنیت را با کوتاهی اخیر آمریکا در اجرای اصلاحات از پیش برنامه ریزی شده در صندوق بین المللی پول که مورد انتقاد شدید کشورهایی نظیر چین قرار گرفت مقایسه کرد و گفت: ما در حوزه مالی شاهد مثالی در صندوق بین المللی بودیم که در آن مقاومت در مقابل اجرای اصلاحات صورت گرفت. دولت چین اکنون در حال مطرح کردن نسخه ای از صندوق متعلق به خود است. ما با خطر وقوع اتفاقی مشابه در شورای امنیت روبرو هستیم.

به گفته کوفی عنان، جامعه بین المللی خیلی دیر در حال درک این مساله است که باید کاری در قبال بحران سوریه انجام دهد. وی افزود: من فکر می‌کنم که وضعیت سوریه یک وضعیت بی سابقه و غم انگیز است. اشتباهات بسیار جدی از جانب برخی کشورها وجود داشته است. همه فکر کردند که طرف آنها قرار است عرض سه ماه یا کمی بیشتر پیروز شود و وقتی شما معتقد باشید که قرار است پیروز شوید، دیگر واقعا علاقه چندانی برای نشستن پای میز مذاکره برای کار کردن بر روی یک توافق صلح ندارید.

عنان اظهار کرد: من فکر می کنم در سال 2012 که من فرستاده سازمان ملل به سوریه بودم، اگر چه وضعیت دشوار بود اما خیلی قابل مدیریت تر بود. من تلاشهای سختی انجام دادم و یک طرح شش بندی ارائه کرده و در ژوئن 2012 بیانیه ژنو را اجرا کردم و اکنون کشورهای عضو و شورای امنیت در تلاش برای تقویت آن هستند اما سه سال از آن زمان گذشته و در این مدت مردم زیادی جان خود را از دست داده اند.

وی تاکید کرد تا زمانی که اعضای دائم شورای امنیت نتوانند بر سر یک راهبرد مشترک توافق کنند، سازمان ملل به عنوان یک سازمان نمی تواند هیچ کاری برای صلح انجام دهد.

عنان اظهار داشت: دبیر کل سازمان ملل و کارمندانش نمی توانند هنگامی که کشورهای عضو بی علاقه هستند، هنگامی که کشورها اختلاف دارند و با یکدیگر درگیر هستند وارد وضعیتهایی نظیر سوریه شوند. زمانی که مردم می گویند سازمان ملل بی استفاده است من می پرسم ما درباره کدام سازمان ملل صحبت می کنیم؟ ما یک سازمان ملل داریم به معنی یک دبیرخانه به رهبری دبیر کل و یک سازمان ملل داریم متشکل از کشورهای عضو که حکم ما را به ما می دهند. در وضعیتی که کشورهای عضو دچار اختلاف هستند ما چه کاری می توانیم انجام دهیم؟

انتهای پیام

کد N967712

وبگردی