آفتاب
رئیس جمهور نیجریه:

تحولات در بورکينافاسو با تلاش های ميانجيگرایانه مغايرت دارد

تحولات در بورکينافاسو با تلاش های ميانجيگرایانه مغايرت دارد

«محمد بوهاری» رئیس جمهور نیجریه امروز در سخنانی گفت که رخ داد های کنونی در بورکینافاسو، مطابق با انتظارات اتحادیه آفریقا نیست.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، «محمد بوهاری» رئیس جمهور نیجریه امروز گفت که تحولات اخیر در بورکینافاسو باعث تضعیف تلاش های میانجیگرایانه بین المللی در راستای مذاکره با هدف دستیابی به راه حلی مسالمت آمیز به منظور پایان دادن به بحران در این کشور شده است.

بوهاری ادامه داد: رخ دادهای کنونی در بورکینافاسو با انتظارات ما در اتحادیه آفریقا برای احیاء دموکراسی مطابق با قانون اساسی این کشور انطباق ندارد.

رئیس جمهور نیجریه با این وجود در آغاز نشست ویژه سران کشورهای عضو جامعه اقتصادی غرب آفریقا تصریح کرد در مورد برخی اقدامات به منظور حل بحران در بورکینافاسو، توافقاتی حاصل شده است، اما لازم است که رایزنی ها ادامه داشته باشد.

گفتنی است، «ژنرال گیلبرت دیندره» رهبر کودتاچیان بورکینافاسو امروز اعلام کرده بود که همچنان رئیس شورای حاکم نظامی این کشور بوده و همچنان در انتظار نتیجه نشست سران کشورهای غرب آفریقاست که در نیجریه برگزار شده است.

در ادامه تحولات این کشور، «فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز امروز از اعضاء گارد ریاست جمهوری بورکینافاسو خواست تا «بدون قید و شرط سلاح های خود را زمین بگذارند».
موگرینی با انتشار بیانیه ای اعلام کرد: اتحادیه اروپا از اعضاء گارد ریاست جمهوری بورکینافاسو درخواست کرده است تا برای جلوگیری از ادامه هر گونه درگیری مسلحانه، همه تلاش خود را به کار گرفته و بدون قید و شرط سلاح های خود را زمین بگذارند.

همچنین خبرگزاری فرانسه ساعاتی پیش اعلام کرد کودتاچیان در بورکینافاسو نخست وزیر بازداشت شده این کشور را نیز آزاد کردند.

گفتنی است، نیروهای گارد ریاست جمهوری بعدازظهر چهارشنبه ۲۴ شهریور ماه، با ورود به دفتر ریاست جمهوری «میشل کافاندو» رئیس جمهور موقت و «ایزاک زیدا» نخست وزیر را به همراه دو وزیر دیگر کابینه با خود برده بودند. این اقدام باعث تظاهرات گسترده در پایتخت این کشور آفریقای غربی شده است.

سه روز بعد، کودتاچیان با صدور بیانیه ای از بازگشایی مرزهای زمینی و هوایی کشور خبر دادند. آن ها در بیانیه ای آزادی رئیس جمهور این کشور از بازداشت را اعلام کرده بودند.

سال گذشته با کناره گیری «بلز کومپائوره» رئیس جمهوری بورکینافاسو از سمتش، ارتش این کشور قدرت را به دست گرفت که این اقدام با واکنش اتحادیه آفریقا مواجه شد. در پی فشارهای خارجی، رهبران سیاسی این کشور توافق کردند روند انتقال قدرت به شیوه ای مسالمت آمیز طی شده و انتخابات در نوامبر امسال برگزار شود.

کد N967009

وبگردی