آفتاب

گزارش مغرضانه واشنگتن پست از نمونه‌برداری پارچین توسط متخصصان ایرانی

گزارش مغرضانه واشنگتن پست از نمونه‌برداری پارچین توسط متخصصان ایرانی

یک روزنامه آمریکایی در گزارشی مغرضانه مدعی شد، انجام نمونه‌برداری از سایت پارچین خلاف رویه‌های آژانس و پروتکلی است که دولت آمریکا اعلام کرده بود اجرا خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نوشته روزنامه واشنگتن پست، درست همان‌طور که پیش از این پیش‌بینی شده بود، گزارشات تایید کننده این مطلب است که ایران بدون این که بازرسان آژانس در مکان حضور داشته باشند، خود از تاسیسات نظامی پارچین نمونه‌برداری کرده است. اما این کار نقض مستقیم پروتکلی است که دولت آمریکا ادعا کرده بود آن را اجرا خواهد کرد.

این روزنامه آمریکایی با وجود این که برخی کشورها پیش از این نیز نمونه‌برداری از تاسیسات‌شان را خود انجام داده‌اند، نوشت: همان‌طور که بسیاری از منتقدان گفته‌اند، اجازه دادن به ایران برای بازرسی از تاسیسات خود، قدرت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را تضعیف می‌کند و باعث ایجاد سابقه برای ایران می‌شود به‌علاوه این که پروتکل‌های بازرسی در توافقات دیگر را نیز بی‌تاثیر خواهد کرد. بنابراین می‌توان انتظار داشت دموکرات‌های سنای آمریکا که تا به امروز از توافق هسته‌ای حمایت کرده‌اند به این فکر بیفتند که شاید سرشان کلاه رفته باشد.

با این حال هنوز فرصت برای بی‌اثر کردن توافق هسته‌ای وجود دارد. هنوز چند ماه تا روز اجرا، یعنی روزی که قرار است تحریم‌ها رفع شود فرصت باقی است و کنگره هنوز می‌تواند نقشی ایفا کند.

به نوشته واشنگتن پست، کنگره می‌تواند از اکنون تا روز اجرای توافق راگیری‌هایی انجام بدهد. به عنوان مثال می‌تواند درباره لغو تحریم‌های جدید تنها در صورت آزادی آمریکایی‌های بازداشت شده در ایران رای‌گیری کند. به‌علاوه، باید درخصوص تحریم‌های جدید در صورت ادامه حمایت ایران از بشار اسد، رییس‌جمهور سوریه رای‌گیری کند. کنگره هم‌چنین باید پیش از سفر بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسراییل به آمریکا درباره ارسال بمب‌های سنگرشکن به اسراییل رای‌گیری کند.

در ادامه این گزارش آمده است: هم‌چنین تحریم‌های کنونی علیه ایران باید تمدید شود تا در صورت نقض توافق توسط ایران رییس‌جمهور آمریکا بتواند آن‌ها را بازگرداند.

این روزنامه آمریکایی در پایان با ادعای این که توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 فاقد سیستم بازرسی قابل اعتماد است از دموکرات‌های سنا خواست تا درباره حمایت خود از این توافق تجدید نظر کنند.

به گزارش ایسنا، این ادعاها در حالی مطرح می‌شود که یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت که آژانس اعتبار نمونه‌برداری‌ها از پارچین را تایید می‌کند.

وی که روز یک‌شنبه به تهران آمده بود پس از بازگشت از این سفر گفت: در نتیجه سال‌ها تجربه‌ آژانس به نمایندگان ایران اجازه داد اقداماتی را در حمایت از فعالیت نظارتی آژانس انجام داده و این فعالیت‌ها به گونه ای انجام شد که روند بازرسی آژانس به خطر نیفتد. در مورد پارچین طرف ایرانی در روند نمونه‌برداری نقش‌آفرینی کرد. آژانس می‌تواند صداقت روند نمونه‌برداری و اعتبار نمونه‌ها که در مکان‌های مورد نظر آژانس در پارچین جمع‌آوری شد را تائید کند.

آمانو تاکید کرد: این روند تحت نظارت و مسئولیت ما انجام شد. نمونه ها به وین برده می‌شود و توسط کارشناسان آژانس مورد ارزیابی قرار می گیرد.

انتهای پیام

کد N966919

وبگردی