آفتاب
در دیدار با بسیجیان مجلس؛

لاریجانی: غربی‌ها و آمریکایی‌ها به دنبال ماجراجویی در ایران هستند

لاریجانی: غربی‌ها و آمریکایی‌ها به دنبال ماجراجویی در ایران هستند

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه دشمنی همچنان وجود دارد و غربی‌ها و آمریکایی‌ها به دنبال ماجراجویی در ایران هستند، گفت: باید جنس این ماجراجویی را به درستی شناخت.

به گزارش خبرنگار مهر، علی لاریجانی، عصر امروز در دیدار با بسیجیان مجلس شورای اسلامی که به مناسبت هفته دفاع مقدس در محل ساختمان مجلس مشروطه برگزار شد، با تبریک فرارسیدن هفته دفاع مقدس اظهار داشت: هفته دفاع مقدس فرصتی است برای اینکه انسان حادثه مهمی را که هیچگاه نمی توان نمونه ای برای آن در نظر گرفت، بار دیگر مورد بررسی قرار دهد.

وی افزود: در حمله ای که به ایران شد، یک عقبه وجود داشت که کشورهای مختلف صدام را تحریک کردند و به او برای حمله پیغام دادند؛ هر چند خود او مستعد این کار بود، اما آمریکایی‌ها نماینده ای نزد او فرستادند و به او گفتند که ما از او حمایت مالی و اطلاعاتی می کنیم و بعدها اسناد این موضوع درآمد که این ملاقات ها در چه زمانی انجام شد و چه پشتیبانی هایی صورت گرفت.

رئیس مجلس با بیان اینکه کشورهای منطقه نیز در این حمله کمک کار صدام بودند، تصریح کرد: غیر از یک یا دو کشور که همراه با ما بودند، بقیه با او هم جهت بودند و کمک می کردند و در واقع برای حمایت از صدام مسابقه می دادند؛ یکی از مسئولان امنیتی منطقه گفته بود که ۴۰ میلیارد دلار در جریان جنگ به صدام کمک کرده بودند.

لاریجانی با اشاره به درسی که ایرانیان و حامیان صدام دادند، اظهار داشت: این درس این بود که اگر همه شما هم درس شوید نمی توانید در مقابل اراده ملت ایران کاری بکنید و این موضوع باعث یک امنیت مداوم برای ایران شد.

وی اضافه کرد: درس دیگر نیز این بود که کشورهای منطقه این هوشیاری را پیدا کردند که در مقابل دسیسه های دیگران ساده لوحی نکنند و نسبت به کشور بزرگی مانند ایران ناسپاسی نکنند.

کسی به ایران تادی کند، جواب دندان شکن خواهد گرفت

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه با تاکید بر اینکه ایران هیچگاه قصد تادی به هیچ کشوری را نداشته و ندارد، تصریح کرد: در عین حال اگر کسی بخواهد به سرزمین ایران تادی کند، جواب دندان شکنی خواهد گرفت.

لاریجانی به شرایط داخلی کشور در ابتدای دفاع مقدس اشاره کرد و گفت: در آن زمان شرایط داخلی وضعیت درستی نداشت؛ بنی صدر رئیس جمهور بود و در داخل کشور نزاع وجود داشت.

وی گفت: بنی صدر مدام با شهید آیت الله بهشتی که استوانه ای برای نظام بود و نیز با دیگر رهبران نظام درگیر بود و نمی گذاشت آرامش در کشور برقرار باشد؛ هم داخل را از جهت سیاسی به هم می ریخت و هم از نفوذ خود به عنوان فرمانده کل قوا استفاده نمی کرد که به نیروهای مستقر در جنوب حتی سلاح سبک بدهد.

رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: این حادثه از جهت سیاسی قابل تهدید است که تا زمانی که بنی صدر فرمانده کل قوا و رئیس جمهور بود، نمی توانستیم مشکلاتمان را در جنگ حل کنیم؛ اما وقتی او عزل شد و شرایط سیاسی داخل همگرا شد و نیروهای مومن مسئولیت ها را بدست گرفتند، شرایط جنگ تغییر کرد و حصر آبادان شکست و فتوحات بعدی به دست آمد.

برجام نباید بهانه ای برای اختلاف و دودستگی شود

لاریجانی ادامه داد: اینکه رهبر معظم انقلاب می گویند مراقب باشید که نفوذ در کشور اتفاق نیفتد و تاکید کردند که به بهانه توافق هسته ای اختلاف و دو دستگی بوجود نیاید، به خاطر همین مساله است؛ ما اگر موفق بودیم به خاطر وحدت درونی ما بوده است.

وی تصریح کرد: تا وقتی  عناصر نفوذی مانند بنی صدر در داخل مماجراجویی می کردند، موفق نبودیم اما وقتی یکدست شدیم و نیروهای مومن مسئولیت ها را به عهده گرفتند دریچه های توفیق باز شد.

رئیس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه وحدت یک امر پایه ای است و نباید به هر بهانه ای اختلاف ایجاد شود، خاطرنشان کرد: وقتی از یک رهبر فرزانه برخورداریم که جلودار است، باید به او نگاه کنیم و صفوف خود را متحد کنیم.

لاریجانی گفت: باید از فرصت ها به درستی استفاده کرد؛ اگر تاریخ جنگ به درستی مطالعه شود می بینیم که آن زمانی که از فرصت ها به درستی استفاده کردیم، پیش رفتیم و آن زمانی که فرصت ها را هدر دادیم، عدم توفیق داشتیم.

وی اظهار داشت: این نکته برای همه زمان ها مهم است؛ ممکن است جنس جنگ عوض شده باشد، اما دشمنی دشمن وجود دارد.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: مگر امروز غربی ها و آمریکایی ها به دنبال ماجراجویی در ایران نیستند؛ باید جنس ماجراجویی آنها را به درستی شناخت و از زمان به درستی استفاده کرد.

لاریجانی با بیان اینکه امروز هم در صحنه بین‌المللی و هم در منطقه مصاف سختی داریم، تصریح کرد: این جریان بدخیم تروریسم هم آبرو و حیثیت مسلمانان را می برد و هم منطقه را ناآرام می کند؛ البته ایران یک کشور مسئولیت پذیر است و نمی تواند بی تفاوت باشد؛ چراکه اگر بی تفاوت باشیم این بحران به یک جهنم برای منطقه تبدیل می شود.

ایران با مسئولیت‌شناسی جلوی داعش را گرفت

وی گفت: اینکه امروز داعش و جریان های تروریستی نتوانسته اند در منطقه کاری بکنند، بخاطر این است که جمهوری اسلامی با مسئولیت شناسی در منطقه ورود کرده و جلوی این جریان مخرب را گرفته است؛ وگرنه این ائتلاف ها، ژست تبلیغاتی است و می بینید که چه ثمری داشته است.

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه با تاکید بر اینکه امروز یکی از مسائل مهم فهم ماهیت این مصاف بین المللی و منطقه ای است، تاکید کرد: در داخل کشور نیز باید شرایط را فراهم کنیم تا فرزندان این کشور کار و شغل داشته باشند و اقتصاد رونق بگیرد.

لاریجانی ادامه داد: امروز فرصت مغتنمی در کشور فراهم است که هم مسئولیت خود را در منطقه نشان دهیم و هم از توانمندی های داخلی استفاده کنیم.

وی با اشاره به جمعیت ۸۰ میلیونی و جوانان تحصیلکرده اظهار داشت: امروز لباس جهاد در عرصه تولید است و لازم است شرایط درونی آرام و توأم با وحدت باشد تا تولید رونق بیابد.

رئیس مجلس خاطرنشان کرد: اینکه رهبر معظم انقلاب اینقدر بر اقتصاد مقاومتی تاکید دارند بخاطر این است که کلید پیشرفته کشور در این بخش نهفته است.

رئیس مجلس به دیدار اخیر رهبر معظم انقلاب با جانبازان بالای ۷۰ درصد و سخنان جانبازان خطاب به رهبری اشاره و تاکید کرد: این روحیه است که آینده کشور را می سازد.

کد N966835

وبگردی