آفتاب

آغاز مذاکرات احزاب ایرلند شمالی با هدف اجتناب از فروپاشی دولت

آغاز مذاکرات احزاب ایرلند شمالی با هدف اجتناب از فروپاشی دولت

پس از افشای مشارکت شبه نظامیان ناسیونالیست ایرلند در قتلی که منجر به استعفای وزیر امور ایرلند شمالی شد، احزاب سیاسی ایرلند شمالی با هدف نجات دولت تقسیم قدرتشان مذاکراتی را آغاز کردند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، این مساله به شدت این ساختار تقسیم قدرت را که تحت توافق صلح سال 1998 میلادی ایجاد شد، مسدود کرده است. حزب ناسیونالیست "شین فین" گفت: فروپاشی کامل این ساختار منجر به دورنمای واقعی افزایش ناآرامی‌ها می‌شود.

پیتر رابینسون، رهبر حزب "وحدت طلب دموکراتیک" و مارتین مک گوئینس، رهبر حزب "شین فین" به این مذاکرات پیوستند که انتظار می‌رود چند هفته به طول انجامد و نمایندگانی از دولت‌های ایرلند و انگلیس نیز در آن‌ها حضور دارند.

توافق صلح 1998 میلادی به طور گسترده به سه دهه خشونت فرقه‌ای میان کاتولیک‌ها که خواستار یک ایرلند متحد هستند و پرتستان‌ها که می‌خواهند ایرلند شمالی جزئی از انگلیس باقی بماند خاتمه داد. در این ناآرامی‌ها 3600 تن کشته شدند.

اما یکی از اصل‌های مهم این توافقنامه ماه گذشته میلادی هنگامی که پلیس گفت، ارتش جمهوری ایرلند احتمالا در قتل یکی از ماموران مخفی سابق دست داشته، متزلزل شد.

این در حالی است که حزب "شین فین" اطمینان می‌دهد که ارتش جمهوری ایرلند صحنه حادثه را ترک کرده بود.

انتهای پیام

کد N966800

وبگردی