آفتاب

وزیر اقتصاد انگلیس: چین می‌تواند یک نیروگاه هسته‌ای در انگلیس بسازد

وزیر اقتصاد انگلیس: چین می‌تواند یک نیروگاه هسته‌ای در انگلیس بسازد

وزیر اقتصاد انگلیس با اعلام اینکه چین می‌تواند نیروگاه هسته‌ای جدیدی در بریتانیا بسازد و مالک آن باشد درواقع مسیر ساخت نخستین نیروگاه هسته‌ای توسط چین در غرب را هموار کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از جورج آزبورن، وزیر اقتصاد انگلیس که هم اکنون در چین حضور دارد روز گذشته نیز از کمک 2 میلیارد پوندی دولت انگلیس برای اتمام ساخت نیروگاه هسته‌ای هینکلی که با مشارکت چین و شرکت انرژی EDF فرانسه در حال ساخت است خبر دارد.

گفتنی است تاکنون ساخت این نیروگاه که قرار بود از سال 2023 با رسیدن به مرحله بهره‌برداری انرژی تولید کند، به دلیل مشکلات مالی به تعویق افتاده است.

آزبورن همچنین تأکید کرد که همکاری چین در حمایت مالی از ساخت نیروگاه هسته‌ای هینکلی می‌تواند باعث حضور چین در ساخت راکتورهای هسته‌ای جدید در آینده و ساخت و تملک یک نیروگاه هسته‌ای دیگر در انگلیس شود.

وزیر اقتصاد انگلیس ضمن تأکید بر اینکه انگلیس یکی از کشورهای غربی است که درهای سرمایه‌گذاری آن به روی چین باز است، گفت: صادرات فناوری و تجهیزات هسته‌ای چینی به انگلیس در واقع باعث تقویت و گسترش اعتبار صنعت هسته‌ای چین در جامعه بین‌المللی خواهد شد.

در حالی که دولت انگلیس از سرمایه‌گذاری بیشتر چین در آینده بخش انرژی هسته‌ای انگلیس استقبال کرده‌اند منتقدانی نیز با این اقدام مخالف هستند.

اتحادیه تجاری (GMB) انگلیس که منتقد حضور چین در صنعت هسته‌ای انگلیس است، تأکید کرده است: وابسته شدن انگلیس به شرکت‌های دولتی خارجی برای سرمایه‌گذاری مالی و توسعه صنعت هسته‌ای باعث فلج شدن شرکت‌های هسته‌ای دولت انگلیس خواهد شد.

همچنین یک مقام ارشد وزارت انرژی انگلیس در مورد سرمایه گذاری چین در صنعت هسته‌ای انگلیس گفت: انگلیس در حضور چین و شرکت ملی هسته‌ای چین در سرمایه‌گذاری و توسعه صنعت هسته‌ای منافع زیادی دارد.

انتهای پیام

کد N966749

وبگردی