آفتاب
با اشاره به نقض حقوق بشر در بحرین

دولت‌رفتار: حقوق بشر فدای منافع سیاسی بعضی کشورها می‌شود

دولت‌رفتار: حقوق بشر فدای منافع سیاسی بعضی کشورها می‌شود

یک حقوقدان نسبت به این موضوع که حقوق بشر فدای مصالح و منافع سیاسی بعضی از کشورها می‌شود، انتقاد کرد.

محمدرضا دولت‌رفتار در گفت‌وگو با خبرنگار حقوقی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، درباره‌ اقدامات نهادهای حقوق بشری در خصوص وضعیت حقوق بشر در بحرین، اظهار کرد: ‌با توجه به اینکه در عرصه‌ بین‌الملل بازیگر اصلی نظام بین‌الملل دولت‌ها هستند؛ لذا دولت‌هایی که عضو شورای حقوق بشر هستند تصمیم گیر اصلی این شورا می‌باشند.

وی با بیان اینکه بخش عمده این موضوع که در مورد برخی از کشورها، گزارشگر ویژه تعیین می‌شود و در مورد برخی دیگر از کشورها گزارشگر تعیین نمی‌شود، رویکرد سیاسی است گفت: علت اینکه در مورد برخی کشورها که نقض حقوق بشر صورت می‌گیرد، گزارشگر ویژه تعیین نمی‌شود، مربوط به این است که رویکرد کشورها سیاسی است.

این حقوقدان تصریح کرد: این ایراد اساسی وارد است که حقوق بشر فدای مصالح و منافع سیاسی بعضی از کشورها می شود.

دولت رفتار با طرح این سئوال که چرا در مورد بعضی از کشورها واکنش‌ها نسبت به نقض حقوق بشر جدی است و در مورد برخی دیگر از کشورها جدی نیست، گفت: علت این امر مربوط به ساختار داخلی این کشورهاست. در مورد برخی از کشورها اصولا مردم آن کشور‌ها ممکن است حساسیت ویژه‌ای به نقض حقوق بشر نداشته باشند یا صدای‌شان ضعیف باشد یا تعداد افرادی که به نقض حقوق بشر واکنش نشان می‌دهند کم باشد؛ لذا در این شرایط واکنش بین‌المللی هم به تبع آن کمتر خواهد شد.

وی ادامه داد: در برخی از کشورهای حاشیه خلیج فارس ما شاهد این هستیم که مردم آن کشورها آنچنان که باید به بحث نقض حقوق بشر حساسیت جدی ندارند یا صدای‌شان در این زمینه ضعیف است.

دولت رفتار با یادآوری اینکه واکنش‌ها نسبت به نقض حقوق بشر در کشورها متناسب با رفتاری نیست که در آن کشورها صورت می‌گیرد، گفت: از طرف دیگر بعضی از کشورها مطرح می‌کنند که چرا در کشورهایی که نقض حقوق بشر می‌شود واکنش منفی نشان داده نمی‌شود؛ به همین دلیل ما هم واکنش به نقض حقوق بشر و نقض حقوق انسانی در کشورمان نشان نمی‌دهیم. این موضوع هم یکی دیگر از ایرادات اساسی در این زمینه است.

انتهای پیام

کد N966509

وبگردی