آفتاب

دبیر سابق کمیته صلح نوبل به نقض "قانون محرمانگی" متهم شد

دبیر سابق کمیته صلح نوبل به نقض "قانون محرمانگی" متهم شد

در پی انتشار کتاب دبیر سابق کمیته صلح نوبل که در آن به جزئیات پشت پرده اعطای جوایز خصوصا جایزه 2009 اوباما اشاره شده است، این فرد به نقض اعتماد متهم شد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، گیر لوندستاد، دبیر سابق کمیته صلح نوبل در کتابی با عنوان "دبیر صلح" درباره اعطایی جایزه صلح نوبل به باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا گفته است که کمیته مذکور انتظار داشت این جایزه تحریکی برای بهتر شدن اقدامات باراک اوباما شود. اوباما این جایزه را تنها 9 ماه پس از روی کار آمدن دریافت کرد.

اعطای جایزه صلح نوبل 2009 به اوباما با انتقاداتی در داخل و خارج آمریکا روبرو شد. بسیاری بر این باور بودند که اوباما به اندازه کافی رئیس جمهور نبوده است که بتوان درباره تاثیرات چشمگیر وی بر جهان صحبت کرد.

لوندستاد تاکید دارد: حتی بسیاری از حامیان اوباما معتقد بودند که اعطای این جایزه اشتباه است. بنابراین کمیته به چیزی که امید بسته بود، دست نیافت.

دبیر سابق کمیته صلح نوبل همچنین درباره شخصیت‌هایی که درباره اعطای جوایز بین سال‌های خدمت وی از 1990 تا 2015 تصمیم می‌گرفتند، صحبت کرده است. وی در نشست‌های کمیته پنج‌ نفره شرکت می‌کرد اما حق رای نداشت.

کمیته صلح نوبل با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: لاندستاد در چندین مورد اعتماد را نقض کرده است. براساس قوانین، مذاکرات این کمیته باید تا 50 سال محرمانه باقی بماند. لاندستاد به اشتباه درباره افراد و روند این کمیته سخن گفته است. توافق محرمانگی در سال 2014 به امضا رسید و باید اجرا شود.

با این حال در بیانیه کمیته صلح نوبل، لاندستاد به هیچگونه تحریمی تهدید نشده است. رئیس این کمیته در پاسخ به ایمیل رویترز گفته است: ما دیگر در این رابطه اظهارنظری نمی‌کنیم.

لاندستاد در کنفرانس خبری خود برای رونمایی از کتابش گفت که می‌خواسته از آنچه که به طور گسترده‌ای معتبرترین جایزه جهان برشمرده می‌شود، با شفافیت تمام افشاگری کند و در این روند قوانین محرمانگی کاملا رعایت شده است.

انتهای پیام

کد N966345

وبگردی