آفتاب

هشدار داوود اوغلو درباره استفاده از نام اردوغان در کمپین انتخاباتی

هشدار داوود اوغلو درباره استفاده از نام اردوغان در کمپین انتخاباتی

نخست‌وزیر ترکیه از رهبران حزب خواست تا مطابق با قوانین سیاسی عمل کنند و رجب طیب اردوغان را وارد کارزار انتخاباتی نکنند؛ با این حال داوود اوغلو متعهد شد که کاملا از رئیس‌جمهوری ترکیه دفاع کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از پایگاه خبری حریت، احمد داوود اوغلو، نخست وزیر ترکیه در مراسم آنکارا برای معرفی نامزدهای عدالت و توسعه در انتخابات اول نوامبر گفت: رقابت سیاسی باید در چارچوب ادب سیاسی انجام شود. از همدیگر انتقاد کنیم اما یکدیگر را تخریب نکنیم. اجازه ندهیم خانواده و زندگی شخصی بخشی از رقابت سیاسی شود. خصوصا اجازه بدهید که دفتر ریاست جمهوری خارج از بحث‌های سیاسی باقی بماند.

داوود اوغلو افزود: آنها (اپوزیسیون) باید بدانند که در صورت حمله و یا توهین، هر عضو آک‌ پارتی مصمم به دفاع از رئیس کشور و عالی‌ترین منصب این کشور است. اما بیایید تمام ما مطابق قوانین ادب سیاسی رفتار کنیم.

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه موسس حزب عدالت و توسعه موسوم به آ‌ک‌ پارتی است اما این حزب نتوانست در انتخابات پارلمانی هفتم ژوئن آرای کافی برای تشکیل دولت تک‌حزبی را بدست آورد و برای اولین بار از نوامبر 2002 در کسب اکثریت پارلمانی باز ماند. اردوغان پیش از انتخابات هفتم ژوئن یک سری راهپیمایی‌های بزرگ مردمی برگزار کرد که کاملا حمایت وی از آک ‌پارتی را به نمایش گذاشت.

این تلاش‌ها در شرایطی انجام شد که براساس قانون اساسی ترکیه، رئیس‌جمهوری سمتی تشریفاتی و بی‌طرف است و باید از مداخله آشکار در سیاست اجتناب کند. اپوزیسیون ترکیه بر این باور است که آک‌ پارتی می‌خواهد با برگزاری یک انتخابات زودهنگام جدید به اکثریت مطلق پارلمانی دست یابد و پس از آن قانون اساسی را تغییر داده و اختیارات گسترده‌ای را برای رئیس‌جمهور در نظر بگیرد.

انتهای پیام

کد N966256

وبگردی