آفتاب

فرمانده ارتش میانمار از ریاست‌جمهوری یک زن در این کشور استقبال کرد

فرمانده ارتش میانمار از ریاست‌جمهوری یک زن در این کشور استقبال کرد

فرمانده ارتش میانمار با استقبال از دورنمای ریاست جمهوری یک زن باعث احساس راحتی و کاهش تنش‌های رهبر اپوزیسیون این کشور شد که از این سمت منع شده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری آسوشتیدپرس، میانمار قرار است در نوامبر 2015 انتخابات پارلمانی برگزار کند و حتی اگر حزب آنگ سان سوچی، رهبر دموکراسی خواه و اپوزیسیون این کشور آسیایی بتواند دستاورد عظیمی را کسب کند، باز هم وی نمی‌تواند رییس جمهوری میانمار شود چون یک زن است.

براساس قانون اساسی میانمار که دولت خونتا آن را تدوین کرده است، رییس جمهوری میانمار نمی‌تواند رهبری با ریشه‌های خارجی داشته باشد. فرزندان این رهبر اپوزیسیون از یک پدر انگلیسی و ساکن این کشور هستند.

اما ژنرال "مین آنگ هلیانگ"، فرمانده ارتش میانمار در یک مصاحبه بی‌سابقه با رسانه‌های ملی و بین‌المللی گفت که اصلا با این مساله مشکلی ندارد که این کشور روزی توسط یک زن اداره شود.

وی در جریان بازدید از یک سازه نظامی در نایپیداو گفت:‌ من از این مساله استقبال می‌کنم. خواه رییس جمهوری زن یا مرد باشد، من از این مساله استقبال می‌کنم و مشکلی با آن ندارم. ما به این نقطه رسیدیم چون مادرانمان ما را پرورش دادند. من حتی زنان را در پست‌های ارشد نظامی به خدمت گرفته‌ام. ما می‌دانیم که زنان بسیار توانمند هستند.

قرار است حدود 30 میلیون تن در انتخابات هشتم نوامبر 2015 شرکت کنند که به نظر آزادترین انتخابات در طول چند دهه اخیر محسوب می‌شود.

دولت میانمار به مدت چندین سال تحت حکومت ارتش یا همان خونتا اداره می‌شد که این دولت اپوزیسیون را سرکوب کرده و اقتصاد را از بین برد و بسیاری از مقام‌های ارشد ارتش را به شدت ثروتمند کرد.

در سال 2011 ارتش مسیر را به سمت دیگری سوق داد و قدرت را به دولت غیرنظامی سپرد.

انتخابات ماه نوامبر 2015 نخستین انتخابات پارلمانی در 25 سال اخیر در میانمار محسوب می‌شود. اما با این حال، ارتش همچنان تاثیر عمیق خود را بر سیاست دارد و 25 درصد کرسی‌های پارلمان میانمار در اختیار ارتش خواهد بود.

ژنرال "مین آنگ هلیانگ"، فرمانده ارتش میانمار درباره مساله مسلمانان روهینجا نیز گفت: تعداد زیادی از این افراد در مسیر خارج شدن از کشور جان خود را از دست می‌دهند چون از را‌ه‌های نامطئن استفاده می‌کنند. اگر اوضاع بدتر شود، تلاش می‌کنیم تا آنها راه‌های دیگری را امتحان کنند.

بسیاری از روهینجاها توسط دولت میانمار به عنوان شهروند این کشور شناخته نمی‌شوند حتی با وجود اینکه چندین نسل است که در این کشور زندگی کرده‌اند.

ژنرال "مین آنگ هلیانگ"، فرمانده ارتش میانمار در مصاحبه ماه ژوئیه خود گفته بود که اگر از وی درخواست شود تا رییس جمهور شود، آن را رد نخواهد کرد.

انتهای پیام

کد N966031

وبگردی